Egy hazai és egy külföldi intermodális központ összehasonlítása, az Európai Unió vonatkozásában
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | intermodeális szállítások logisztika szállítás szállítmányozás terminálok |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/41749 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg41749 | ||
005 | 20221011101412.0 | ||
008 | 221011suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Debreczeni Bernadette | |
245 | 1 | 0 | |a Egy hazai és egy külföldi intermodális központ összehasonlítása, az Európai Unió vonatkozásában |c Debreczeni Bernadette |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a A dolgozatom fő témája az intermodális/logisztikai központok vizsgálata, melyben összehasonlításra kerül egy hazai intermodális központ a BILK Logisztikai Zrt. és egy németországi logisztikai központ a DB intermodal service GmbH. Persze dolgozatom elején levezetésre kerültek a logisztika és a szállítmányozás legfontosabb fogalmai, a könnyebb megértés érdekében. A szállítási formákat is vizsgáltam, ide tartozik a közúti-, a vasúti-, a légi-, a folyami-, a csővezetékes- és a kombinált szállítást, melyben megemlítem a jellemzőit, előnyeit, hátrányai és statisztikai adatait. Továbbá röviden leírtam a TEN-T folyosók alakulását és felvázoltam, hogy mely folyosók haladnak át Magyarországon és Németországon keresztül. A dolgozatom célja, az volt, hogy kiderítsem melyik terminál fejlettebb, ezt különféle összehasonlításokkal végeztem. A szakdolgozatom elején dokumentum elemzést végeztem és a két terminál összehasonlításához pedig összehasonlító elemzést végeztem. Továbbá dolgozatom végére arra is szerettem volna választ kapni, hogy hogyan tehető jobbá a magyarországi terminál. Megvizsgáltam a terminálok területét, elterjeszkedésüket, nyújtott szolgáltatásait, éves TEU kezelési kapacitásait, árbevételeit. Látható, hogy ezek az összehasonlítások mind a két központ vonatkozásában történt, viszont kíváncsi voltam, hogy hogyan teljesít ez a két ország külön-külön, így megvizsgáltam a két ország vasútihálózatát, vasúti teherforgalmát ez a két tényező fontos, hisz ez lenne az intermodális terminálok alapja, továbbá Bennett féle módszerrel felállítottam egy rangsort az Európai Uniós országok vonatkozásában, melyben a következő tényezőket vettem figyelembe: közúti árufuvarozás hossza; csővezetékek hossza; kereskedelmi repülőterek száma; vasúti vágányhossz; belvízi áruszállítás; autópályahossz. Egy logisztikai teljesítménymutatót is bemutattam, mely 160 országot vizsgál logisztikai teljesítményük alapján. Az általam vizsgált évek a 2017. év és a 2020. év közötti időszakok voltak. Az összehasonlítás végén a hipotézisem, miszerint a DB intermodal fejlettebb a BILK-nél nem teljesen igaz, hiszen az értékelésem alatt kiderült, hogy vannak területek, melyben a BILK felülteljesít, persze nem lehet ugyan ezt kijelenti országos összehasonlításban is, hiszen Németország felülmúlja Magyarországot logisztikai szempontból. | |
695 | |a intermodeális szállítások | ||
695 | |a logisztika | ||
695 | |a szállítás | ||
695 | |a szállítmányozás | ||
695 | |a terminálok | ||
700 | 1 | |a Kakucs Blanka |e ths | |
700 | 1 | |a Kozma Dr. Tímea |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41749/1/Debreczeni%20Bernadette_OFXFND_GM.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41749/2/BA_O_Debreczeni_Bernadette.pdf |z Dokumentum-elérés |