Vezetői kompetenciák és a sikeres folyamatfejlesztési projektek kapcsolata
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | agilis módszertan folyamatfejlesztés projekt sikeressége projektmenedzsment vezetői kompetencia |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/41787 |
Kivonat: | A szakdolgozatomban lévő kutatásom célja a projektvezetők kompetenciái és a sikeres projektek közötti kapcsolat elemzése. Ahhoz, hogy megállapíthassam a fő vezetői kompetenciákat, azt is vizsgáltam, hogy folyamatfejlesztési projektek esetén mikor tekintik a vezetők sikeresnek a projekteket. Az alábbi kutatási kérdéseket foglamaztam meg a kutatás kezdetekor: 1. Projektvezetők rendelkeznek-e a projekt vezetéshez szükséges vezetői kompetenciákkal? 2. A projektvezető szakmai kompetenciái és vezető tulajdonságai meghatározzák-e a projekt sikerességét? 3. Mely projektmenedzsment kompetenciák járulnak hozzá a projekt hatékony teljesítéséhez? A kutatási kérdések mellett két feltételezést is tettem. Az első feltételezésem, hogy a sikeres projektek teljesítését a vezetői kompetenciák jobban befolyásolják, mint a szakmai kompetenciák. A második szerint a vezetői kompetenciák közül a hatékony problémamegoldóképesség, valamint a kommunikációs képesség befolyásolja leginkább a projekt sikerességét. Kutatási módszernek a szakértői interjúk készítést választottam. Megközelítőleg 60 -90 perces félig strukturált interjúkat alkalmaztam három cég tapasztalt projektvezetőivel. A szakirodalmi áttekintés végeztével megállapítottam, hogy a projektmenedzsment fejlődésének következtében a projektsiker megítélése megváltozott. Ennek elérése érdekében a kutatások kimutatták, hogy nagy szerepet játszik a projektmenedzser személye és kompetenciái. Három projektmenedzseri kompetencia dimenziót mutattam be, ahol a vezetés játszik a legnagyobb szerepet. Ez tartalmazza a csapat vezetéséhez és motiválásához szükséges ismereteket, az üzleti eredmények elérése érdekében. A vezetői kompetenciák és a projekt sikerének összefüggésére készültek vizsgálatok és kutatások, azonban megállapítható, hogy nem járták körbe eléggé még a területet. Ezen vizsgálatok közül mutattam be egyet szakdolgozatom során. Eredményképp megállapították, hogy a projekt sikeréhez legfőképp kapcsolódó projektmenedzser vezetői kompetenciái a: lelkiismeretesség, erőforrás-kezelés, motiváció, érzékenység, céltudatosság és megfelelő kommunikáció. A szakmai kompetenciák tekintetében megállapítottam, hogy ezek iparág és szakmafüggő készségek, amelyek könnyebben fejleszthetők. Szakmai tudás hiánya alapvetően nem jelent hátrányt a projekt sikeres vezetésben. A készségeken túlnyúlóan a vezetési stílusról is említést tettem dolgozatomban, ahol a kutatások leginkább arra vonatkoznak, hogy milyen személyiséggel és viselkedési jegyekkel kell rendelkeznie egy sikeres projektvezetőnek, és ezek mennyire befolyásolja a projektsikert. Összevetettem a szakirodalmat és a kutatásom során tapasztaltakat, majd megállapítottam, hogy nem lehet kiemelni egy olyan készséget, ami a legfontosabb lenne a projektsiker eléréséhez. A kutatásom bebizonyította a hatékony, transzparens kommunikáció fontosságát. A többi jelentős vezetői kompetenciát három csoportba soroltam, amelyek az alapkompetenciák, extra kompetenciák és kiválósági kompetenciák. Nem elvárás, hogy a projektvezetők mindegyikben maximálisak legyenek, ezeket nem lehet minden projektre egységesen kivetíteni. A szakdolgozatom eredményét, a kompetenciák és a vezetői stílusjegyek felmérését abból a szempontból tartom hasznosnak, hogy a projektmenedzserek ez alapján felmérhetik saját tulajdonságaikat, tanulhatnak a dolgozatomban bemutatott vezetők tapasztalataiból. Összehasonlíthatják a korábban kapott visszajelzéseket az általam és interjúalanyaim által megítélt fontosabb képességekkel, így átfogóbb képet kapva a személyes fejlődési lehetőségekről. Másik felhasználási lehetőségnek a projektvezetőket foglalkoztató cégek általi alkalmazást tartom. A felvételi eljárás reformját elkezdhetik kutatásom által, a projektvezetőket a későbbiekben a személyiségük, kompetenciáik alapján tudják elbírálni. |
---|