A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Hajós Adrienn Krisztina
További közreműködők: Makai Miklós
Simon Dr. Szilvia
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:eredményelemzés
kereskedelem
koronavírus-járvány (COVID-19)
költségelemzés
közbeszerzés
piaci verseny
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41991

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg41991
005 20221011102117.0
008 221011suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Hajós Adrienn Krisztina 
245 1 2 |a A vállalkozás költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése – Egy új piacra történő belépés hatásai a vállalkozásra  |c Hajós Adrienn Krisztina  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy hogyan hat egy új piacra történő belépés a vállalkozás költségeire és eredményére. Mi vezethet egy céget arra a döntésre, hogy egy számára teljesen ismeretlen területre tévedjen, hogyan tudja az új piacon elnyerni befolyását, tud-e profitot generálni, eléri-e a céljait. Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjak, először elemeznem kellett a vállalat múltbéli, eredeti tevékenységéből eredő eredményeket, hiszen a korábbi gazdálkodási tevékenységei iránymutatásul szolgálhatnak a későbbiekre nézve. Kiderült, hogy a cég már a múltban is igen jól gazdálkodott a költségeivel, ez a tapasztalat rendkívül jól jön egy új piacra történő belépéskor, hiszen egy piacra lépésnek magas költségei lehetnek, ám ha a vállalat vezetése tudatosan tudja kezelni azokat, alacsony szinten tudja tartani őket, mely nagy eséllyel nyereségnövelő hatást generálhat a későbbiekben. Az eredményét tekintve fontosnak tarottam kiemelni azt a fiktív helyzetet, amikor úgy állítom be a vállalat bevételeit és ráfordításait, hogy kiemelem belőlük az új piacra történő belépés generálta eredményeket, vagyis úgy vizsgálom a céget, mintha az adott évben nem kezdett volna új tevékenységi körbe. Ezen elemzés eredményéből már következtetni lehet arra, hogy miért volt szükség, vagy egyáltalán szükséges volt-e a profilváltás a vállalat életében. Ezt követően vizsgáltam az új tevékenység okozta változásokat, de mivel nem tudtam előző évi adatokhoz viszonyítani, így a versenytársak adott évi eredményeivel hasonlítottam össze a vállalkozás által elért eredményeket. Így megfigyelhettem, hogy a versenytársakhoz képest magasabb bevételre tudott-e szert tenni, hogyan tudott gazdálkodni a költségeivel és ezeken keresztül mekkora profitot generált, szemben a versenytársakéval. A piaci helyzetét is értékeltem, hiszen egy új piacon fontos a jó pozíció elérése, főleg új belépőként, mert ez egyfajta biztos kiindulási pontot adhat a jövőre nézve. Összességében a vállalatról elmondható, hogy kiváló költséggazdálkodással rendelkezik, hiszen a versenytársakhoz képest sikerült alacsonyan tartania költségeit, remekül tudott helyezkedni a piacon, elérte, hogy új belépőként már piacvezető pozícióba tudjon kerülni. Ehhez persze elengedhetetlen volt egy kiválóan kialkudott közbeszerzési szerződés, hiszen ebből a szerződésből sikerült a vállalkozásnak olyan mértékű árbevételre, nyereségre és eladási volumenre szert tennie, mellyel könnyen az élre ugorhatott a versenyben a piac többi szereplőjéhez képest. Hogy megért-e a profilváltás a cég eredményét tekintve? a válasz, igen. Remekül meglelte a vállalat a piacban rejlő lehetőségeket és élni is tudott ezekkel, így pénzügyi téren még stabilabbá tudta tenni vállalkozását, ami a jövőre nézve a legfontosabb, hiszen ezekből a tartalékokból tud majd a későbbiekben, ha esetleg nehéz helyzetbe kerülne, gazdálkodni. A vállalat új piacra lépése tehát rendkívül eredményesnek tekinthető, mindemellett azt se felejtsük el, hogy ezzel a lépéssel társadalmi szempontból is jelentős szerepvállalást vett magára, hiszen a lélegeztetőgépekre óriási szüksége volt a társadalomnak a koronavírus-járvány idején. Ezzel a nagy volumenű gépbeszerzéssel pedig a vállalkozás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az egészségügy felkészülten várhassa a járvány okozta megbetegedésekből eredő, lélegeztetőgépre szoruló betegeket. 
695 |a eredményelemzés 
695 |a kereskedelem 
695 |a koronavírus-járvány (COVID-19) 
695 |a költségelemzés 
695 |a közbeszerzés 
695 |a piaci verseny 
700 1 |a Makai Miklós  |e ths 
700 1 |a Simon Dr. Szilvia  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41991/1/szakdolgozat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41991/2/mell%C3%A9kletek.zip  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/41991/3/szakdolgozati%20%C3%B6sszefoglal%C3%A1s.pdf  |z Dokumentum-elérés