A Magyar Telekom Nyrt. munkavállalói jóllét programja és miként érzékelik ezt a munkavállalók

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pék Bertold
Other Authors: Szászvári Dr. Karina Ágnes
Format: Thesis
Kulcsszavak:employer branding
Magyar Telekom Nyrt.
munka-magánélet egyensúly
munkavállalói jóllét
Munkáltatói márka
szervezeti kultúra
társadalmi felelősség
Telekom
vállalati felelősség
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/42270
Description
Abstract:Ma a munkaerőpiac kiemelt fontosságú színterévé vált a vállalatok mindennapjainak, a megfelelő végzettséggel, szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkavállalók megszerzéséért egyre élesebb a verseny. A megfelelő munkaerő bevonzásához és megtartásához ma már nem feltétlen elegendő csak az anyagi feltételek biztosítása, ezt a plusz faktort nyújtja a munkavállalói jóllét megléte. Ennek megfelelően napjainkban a szervezetek egyik legfontosabb kérdéskörévé vált a munkavállalói jóllét és az azt támogató, elősegítő programok, intézkedések. A szakdolgozatom célja, hogy bemutassam a Magyar Telekom Nyrt. munkavállalói jóllétet támogató programjait, illetve vizsgáljam, hogy a munkavállalói hogyan ítélik meg ezeket a lehetőségeket. A jelen állapot felmérésén túl kutatást végeztem, ugyanezen kérdések kívánt állapotának felmérésére. Az így kapott eredmények alapján megállapítottam, hogy milyen típusú jólléti programoknál van szükség még fejlesztésre. A szakdolgozatomban először a munkavállalói jólléthez kapcsolódó elméleti hátteret tártam fel, bemutattam a kialakulásának hátterét, majd különböző szerzők modelljeit és munkavállalói jóllét hatásait ismertettem. A munkavállaló jólléthez úgy gondolom szorosan kapcsolódik a munkáltatói márkaépítés (employer branding), a szervezeti kultúra és a felelős fenntartható vállalatok kérdésköre, ezért fontosnak tartottam ezek kapcsolódását és elméleti hátterük bemutatását is. A dolgozat második felében kétféle kutatás munkát végeztem, először összegyűjtöttem a Telekom munkavállalati jóllétet támogató programjait, ezeket a Telekom belső dokumentumainak feldolgozásából és a Telekom egyik Employer Branding specialistájával folytatott kötetlen beszélgetésből szedtem össze. Majd kvantitatív kutatást végeztem a munkavállalók között egy kérdőív segítségével, amiben a munkavállalói jólléthez kapcsolódó kérdéseket tettem fel. A kutatásom során arra kerestem a választ, hogy milyen az elégedettség a kialakított négy témakörben – Egészség; Elismerés és fejlődés; Munka-magánélet egyensúly; Munkahelyi légkör, munkakörnyezet, illetve mi lenne a megítélésük szerint az ideális állapot. Az elvégzett kutatómunka eredményeként kapott munkavállalói jóllétet támogató számos programot három nagy kategóriába soroltam - Egészségesen & Boldogan; Pénzbeli - és nem pénzbeli juttatások; Szakmai fejlődés, karrier út támogatás, elismerés. Mindhárom kategóriánál megfigyelhető, hogy a Telekom igyekszik a munkavállalói számára olyan vonzó juttatásokat nyújtani, amik növelik az elégedettségét. A munkavállalói mentális és lelki egészségre volt a legnagyobb hatással a koronavírus, ezért a Telekom az eddigi ezt a területet célzó programjai mellé további lehetőségeket biztosít azóta alkalmazotti körének. A kérdőívre kapott válaszokat SPSS program segítségével elemeztem, az elemzések után az állapítható meg, hogy a Telekom munkavállalói jóllétet támogató programjairól pozitívan nyilatkoznak a kitöltők. A négy kérdéscsoport közül a legmagasabb átlagértéket a Munkahelyi légkör, munkahelyi környezet kapta, a kitöltők rendkívül pozitívan nyilatkoztak a közvetlen munkakapcsolatukról, ami a jóllét egy fontos eleme. Az Egészség és az Elismerés, fejlődés helyzet felmérésénél is pozitív eredményeket látunk, a leggyengébb eredményt a Munka-magánélet egyensúly kérdésköre kapta. A többihez képest gyengébb eredmény nagy mértékben származtatható abból, hogy a koronavírus sokak megszokott rendszerét rúgta fel, többeknek még nem sikerült az új rendszerhez alkalmazkodnia ezen a területen. Ezt támasztja részben alá, hogy egy a témához kapcsolódó további kérdés alapján megállapítható, hogy az egyensúly meglétének hiánya közel azonos arányban ered az egyén hibájából, mint a vállalatéból. A kapott eredményeket vizsgáltam demográfiai változók szerint, az elvizsgált t-próbák alapján nem volt szignifikáns különbség az egyes demográfiai csoportok között, közel azonosan ítélik meg azokat. A kívánt állapot felmérése alapján az a megállapítás tehető, hogy bár a jelen állapot megítélése is pozitív még a kívánt állapot eléréséhez javulnia kell a Telekomnak, legnagyobb mértékben a Munka-magánélet egyensúlyában szükséges a javulás. Összességében levonható az a következtetés, hogy a Magyar Telekomot nem csupán elvárt kötelező elemként foglalkoztatja a munkavállalói jóllét, hanem tesz is annak a megvalósulásárét, mindezt olyan szinten, hogy azt a munkavállalók is érzik, szívesen beszélnek róla. A vállalat esetében így ez a tevékenység nem csupán jól hangzó PR fogás a munkaerőpiaci brand építésben, hanem valóságos tartalommal megtöltött program. Látható, hogy az elméletekben bemutatott értékek nem alapszinten realizálódnak a mindennapok során, hanem követik az aktuális trendeket.