A pénzügyi kultúra és a racionális pénzügyi döntések a százhalombattai gimnazisták körében
Elmentve itt :
| Szerző: | |
|---|---|
| További közreműködők: | |
| Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
| Kulcsszavak: | gimnáziumi diákok közgazdaság technikumos diákok pénzügyi kultúra pénzügyi tudás Z generáció |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/42339 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg42339 | ||
| 005 | 20221111081834.0 | ||
| 008 | 221111suuuu hu om 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Wagner Bálint | |
| 245 | 1 | 2 | |a A pénzügyi kultúra és a racionális pénzügyi döntések a százhalombattai gimnazisták körében |c Wagner Bálint |h [elektronikus dokumentum] |
| 520 | 3 | |a Ma, amikor világszinten a Covid-19 járvány utóhatásaival küzd a gazdaság, a pénzügyi tudatosság ismételten előtérbe került. Egyes kutatások arra világítottak rá, hogy általánosságban a vagyonkezelési tudatosságunk a válságos időszakokban megnő, míg a „béke időkben” alábbhagy. Magyar specialitás emellé, hogy ugyan a nemzetközi felméréseken a magyarok a pénzügyi tudásukat tekintve élenjárók, ugyanakkor viselkedésükben hátul „kullogók”. Ezen gondolatok alapján dolgozatomban a Százhalombattai Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium segítségével azt tártam fel, hogy a diákok pénzügyi szokásaira, tudására mi jellemző. Az iskola különlegessége, hogy egy intézményen belül mérhető mind az általános gimnáziumi ismereteket és mind a pénzügyi ismereteket tanulók tudása és szokásaik.Magyarországon, de világszinten is a korábbi 2008-as gazdasági válság mutatott rá a pénzügyi tudatosság és az oktatás fontosságára. Hiszen az elmúlt évtizedekben mind a gazdasági világunk mérete megnőtt (globalizáció), mind az informatika, mind a technológia gyors növekedésnek indult, ami az átlagemberek pénzkezelési szokásaira is hatással van.Ezek után könnyen belátható, hogy a pénzügyi tudás csak az érme egyik fele, míg a másik fele a pénzügyi viselkedés. A pénzügyi kultúra e két fő részből áll össze. S míg a tájékozottság szintje egészen könnyen javítható, addig a viselkedés megváltoztatása egy sokkal hosszabb folyamat.A viselkedésünk egy összetett rendszer egymásra gyakorolt hatásainak eredménye. Részt vesz benne a nevelésünk, a gyermekkorunk világa, a nevelőink szokásai és gondolatai, a szociális és gazdasági környezetünk, de megjelennek benne hiedelmeink és vágyaink is. Magatartásunkat számos tudatalatti tényező befolyásolja, ami miatt annak megváltoztatása hosszú folyamat, de nem lehetetlen. Ezt a folyamatot pedig számos program támogatja, melyek között egyaránt megtalálhatók vállalati felelősségvállalások és állami tevékenységek is.A változás legnagyobb hátráltatója az, ha nem beszélünk róla. Így hát a családnak a saját pénzügyeikről kommunikálni kell, fel kell vetni az egyes vágyakat, majd azokat mérlegelni megvalósíthatóság szempontjából. Így hát látható, hogy a család anyagi helyzetének megvitatása nem sopánkodást vagy örömöt jelent a pénz mennyiségétől függően, hanem sokkal inkább tervezést és költségvetés készítést.Dolgozatomban vizsgálom ennek értelmében, hogy a család pénzügyeiről való beszélgetés mennyire számít tabunak, ha előzetes kutatások alapján ennek szintje Magyarországon 15%. Kutatásomban mérem mind a diákok pénzkezelési szokásait, mind pénzügyi ismereteiket. Utóbbihoz referenciaként szolgál az Econventio és az OECD országos felmérése, ami alapján ez itthon átlagban 45%, de a férfiak pénzügyi ismeretei valamelyest jobbak, továbbá az idősebb generációk tájékozottsága is magasabb a fiatalabbakkal szemben. A pénzügyi magatartást jól tükrözi az az eredmény, miszerint a különböző pénzügyi termékek összehasonlítását csak az emberek 33%-a teszi meg.Kutatásomban felmérem, hogy a diákok honnan szerzik pénzügyi ismereteiket, kikre hallgatnak, vagy ha lehetőség kínálkozik rá, akkor kiktől tanulnának. Vizsgálom vásárlási szokásukat és az érdeklődési körüket is, illetve mindkettő hatását a pénzügyi kompetenciáikra, bízva abban, hogy a kutatásom eredményei segítik majd a tanárok, szülők és tréning szervezők munkáját. | |
| 695 | |a gimnáziumi diákok | ||
| 695 | |a közgazdaság technikumos diákok | ||
| 695 | |a pénzügyi kultúra | ||
| 695 | |a pénzügyi tudás | ||
| 695 | |a Z generáció | ||
| 700 | 1 | |a Farkas Dr. habil. Szilveszter |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/42339/1/Wagner%20B%C3%A1lint_SPXRCJ_Szakdolgozat.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/42339/2/Wagner%20B%C3%A1lint_SPXRCJ_%C3%96sszefoglal%C3%B3.pdf |z Dokumentum-elérés |