Az ipari turizmus vizsgálata Magyarországon néhány működő ipari létesítmény példáján keresztül

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Griezer Fanni
További közreműködők: Schultz Éva
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:atomerőmű
ipari tevékenység
motiváció
turisztikai desztináció
turizmus
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/42696
Leíró adatok
Kivonat:Az ipari turizmus egyfajta múltbeli vagy jelenlegi termelő tevékenységre alapozott turizmus, amelyben egy termeléshez kapcsolódó létesítmény lesz látványosság, amely nem turisztikai céllal épült és ma sem elsődleges funkciója az idegenforgalom. A dolgozat a magyarországi működő ipari létesítmények turisztikai hasznosításának témáját járja körül a budapesti Zwack Unicum Ház, a Paksi Atomerőmű és a Pécsi Zsolnay Negyed és Porcelánmanufaktúra példáján keresztül. A kutatás célja a látogatható ipari létesítmények turisztikai szerepvállalásának, valamint a látogatók motivációjának és tapasztalatainak feltárása. A magyarországi kínálatot vizsgálva az ipari turizmus elenyésző, mivel nincs hangsúlyosan megjelenítve sem a szolgáltatók, sem a közvetítők, sem a desztinációk részéről. Ahol mégis megjelenik, ott sem szervezetten. Ennek hátterében többek között az áll, hogy számos ipari objektum háttérbe szorult a rendszerváltás után, így a leamortizálódott ipari épületek megmentésének egyik lehetősége a kulturális és turisztikai célú hasznosítás lehet. A cél eléréséhez egyrészt kényelmi mintavételű online kérdőívet alkalmaztam a magyar lakosság körében, amelyre 257 válasz érkezett. Ezt egészítette ki a félig strukturált interjú a vizsgált helyszínek szakembereivel, amelyek a gyárak és ipari létesítmények motiváció felmérés feltérképezésére összpontosultak, valamint az alkalmazott marketing tükrében az adott gyárak és ipari létesítmények turisztikai potenciál, a gyárlátogatás, mint imázsfejlesztő és jövedelemkiegészítő elem szerepének témakörét érintve az adott vállalati struktúrában. A kérdőívre adott válaszokat adattisztítás és kódolás után statisztikai módszerekkel elemeztem az SPSS programcsomag segítségével. A leíró módszerek és összefüggés vizsgálatok eredményei alapján elmondható, hogy a vizsgált ipari létesítményekre egyöntetűen kiegészítő turisztikai termékként vagy szolgáltatásként tekintenek, a válaszadók nem tekintik az ipari létesítményeket turisztikai vonzerőnek. Átlagosan 35% látogatta a vizsgált ipari létesítményeket földrajzi távolság és érdeklődés hiánya miatt. Ebből az következtethető, hogy szükség van szemléletmód-változtatásra, amiben a turisztikai szakembereknek és az együttműködéseknek nagy szerepe lehet. A kutatás eredményei segíthetik az ipari vonzerők/vonzerő-elemek eredményes turisztikai termékfejlesztését a jövőben, ami egy, a kulturális turizmuson belüli niche-termék esetében a hazai turizmus stratégia célrendszerébe is jól illeszkedik.