A KÖZÖSSÉG, ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK, KIREKESZTŐDÉS-A kirekesztődés csoportdinamikai háttere az iskolai közösségekben
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | bullying kirekesztődés Prevenció pszichológia zaklatás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/43171 |
Kivonat: | Dolgozatomban az iskolai kirekesztés, zaklatás jelenségével foglalkoztam. A témaválasztás apropóját azok a tragikus események (tizenéves tanulók öngyilkosságai) adták, amelyekről a sajtóból értesülhettünk, és amelyek hátterében minden esetben jelen volt az iskolai zaklatás valamely formája.Az elméleti háttér feldolgozásakor a csoport és közösség, az intézményi klíma és a zaklatás-bántalmazás fogalomköreivel foglalkoztam, továbbá az állam és a pedagógus szerepét vizsgáltam. Primer kutatásomban pedagógusok tapasztalatait, véleményét vizsgáltam, továbbá érintett kamaszokkal beszélgettem arról, miként élték, élik meg helyzetüket. A pedagógusi kérdőívekből megtudtam, hogy a kirekesztés-zaklatás jellemzően előfordul az iskolákban, kialakulása több tényező függvénye. Meghatározó az intézményi klíma, a pedagógusok attitűdje, a csoport-közösség állapota, helyzete, és legalább ilyen mértékben meghatározó az érintett gyermek személyisége. Problémát jelent, hogy nincs elegendő szakember (pszichológus, szociális munkás, mentálhigiénés tanácsadó), akihez az érintettek fordulhatnának, mint ahogy az is, hogy a pedagógusok sem feltétlenül rendelkeznek megfelelő ismeretekkel, kompetenciákkal ezen a területen. További gond az időhiány is, amely a túlterhelésből fakad (ami kedvez a zaklatás kialakulásának). A kamaszokkal készített interjúkból megtudtam, hogy szinte bármi lehet a kirekesztés „oka”, és a szülők, tanárok nemigen tudnak a helyzettel mit kezdeni, azt valahogy túl kell élni. Konklúzióként megfogalmaztam, hogy főként rendszer-szintű megoldásokkal lehetne a helyzetet hatékonyan kezelni. Fontos lenne a túlterhelés megszüntetése, a megfelelő képzettségű és létszámú szakemberi gárda léte, valamint a tanárképzésben az iskolai zaklatás prevenciójára és hatékony kezelésére irányuló ismeretek, módszerek és technikák hangsúlyosabb megjelenése. |
---|