A KÖZÖSSÉG, ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK, KIREKESZTŐDÉS-A kirekesztődés csoportdinamikai háttere az iskolai közösségekben

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Horváth István Kálmán
További közreműködők: Farkas Dr. Julianna
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:bullying
kirekesztődés
Prevenció
pszichológia
zaklatás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/43171

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg43171
005 20230318113622.0
008 230318suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Horváth István Kálmán 
245 1 2 |a A KÖZÖSSÉG, ISKOLAI KÖZÖSSÉGEK, KIREKESZTŐDÉS-A kirekesztődés csoportdinamikai háttere az iskolai közösségekben  |c Horváth István Kálmán  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Dolgozatomban az iskolai kirekesztés, zaklatás jelenségével foglalkoztam. A témaválasztás apropóját azok a tragikus események (tizenéves tanulók öngyilkosságai) adták, amelyekről a sajtóból értesülhettünk, és amelyek hátterében minden esetben jelen volt az iskolai zaklatás valamely formája.Az elméleti háttér feldolgozásakor a csoport és közösség, az intézményi klíma és a zaklatás-bántalmazás fogalomköreivel foglalkoztam, továbbá az állam és a pedagógus szerepét vizsgáltam. Primer kutatásomban pedagógusok tapasztalatait, véleményét vizsgáltam, továbbá érintett kamaszokkal beszélgettem arról, miként élték, élik meg helyzetüket. A pedagógusi kérdőívekből megtudtam, hogy a kirekesztés-zaklatás jellemzően előfordul az iskolákban, kialakulása több tényező függvénye. Meghatározó az intézményi klíma, a pedagógusok attitűdje, a csoport-közösség állapota, helyzete, és legalább ilyen mértékben meghatározó az érintett gyermek személyisége. Problémát jelent, hogy nincs elegendő szakember (pszichológus, szociális munkás, mentálhigiénés tanácsadó), akihez az érintettek fordulhatnának, mint ahogy az is, hogy a pedagógusok sem feltétlenül rendelkeznek megfelelő ismeretekkel, kompetenciákkal ezen a területen. További gond az időhiány is, amely a túlterhelésből fakad (ami kedvez a zaklatás kialakulásának). A kamaszokkal készített interjúkból megtudtam, hogy szinte bármi lehet a kirekesztés „oka”, és a szülők, tanárok nemigen tudnak a helyzettel mit kezdeni, azt valahogy túl kell élni. Konklúzióként megfogalmaztam, hogy főként rendszer-szintű megoldásokkal lehetne a helyzetet hatékonyan kezelni. Fontos lenne a túlterhelés megszüntetése, a megfelelő képzettségű és létszámú szakemberi gárda léte, valamint a tanárképzésben az iskolai zaklatás prevenciójára és hatékony kezelésére irányuló ismeretek, módszerek és technikák hangsúlyosabb megjelenése. 
695 |a bullying 
695 |a kirekesztődés 
695 |a Prevenció 
695 |a pszichológia 
695 |a zaklatás 
700 1 |a Farkas Dr. Julianna  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/43171/1/szakdolgozat%20SYMXAN.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/43171/2/BKB_BIRALAT_Horv%C3%A1th_K%C3%A1lm%C3%A1n_Istv%C3%A1n_Szakdolgozat%20%C3%A9rt%C3%A9kel%C5%91%20lap%20BA%20PED.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/43171/3/Horv%C3%A1th%20Istv%C3%A1n%20K%C3%A1lm%C3%A1n%20b%C3%ADr%C3%A1lat%20Farkas.pdf  |z Dokumentum-elérés