A dohányipar helyzete Magyarországon, illetve a dohányzást befolyásoló tényezők hatása a fogyasztói magatartásra

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Nagy Nikolett
További közreműködők: Egyedné Horváth Mónika
Harsányi Dávid
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:áremelkedés
dohánytermék(ek)
fogyasztói magatartás
merchandising
reklámeszközök
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/43845
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom elsősorban Magyarország jelenlegi dohánypiaci helyzetével, azon belül annak felépítésével, szervezetével és részvevőivel foglalkozik. A dolgozatom másrészt a dohányzásra és a fogyasztói magatartásra gyakorolt eszközök és tényezők hatását vizsgálja. A szakdolgozatom fő célja, hogy egy átfogó képet adjak a jelenlegi magyar dohánypiacról, többek között a piac fő mozgatórugóiról és a fogyasztók befolyásolásáról, azok vásárlási döntéseiről. Az első részben ismertetem a dohányzás és a dohánypiac kialakulásának történetét, annak fontosabb mérföldköveit, érdekességeit a kezdetektől napjainkig. Ezután a dohánypiac legfontosabb résztvevőit, a szeplőket mutatom be, azoknak a felépítéséről és kapcsolódási pontjukról adok információt. Mélyebben beszélek a magyarországi gyárak helyzetéről, gyártó cégekről, szervezetekről, hatóságokról és kiskereskedelmi egységekről. A második részben átfogó képet adok mindazokról az eszközökről és tényezőkről, melyek közvetve és közvetetten is hatást gyakorolnak a fogyasztói döntésre. Ebben a részben fókuszáltan ejtek szót mind a külső, illetve belső eladáshelyi- és kommunikációs reklámeszközök fontosságáról szót ejteni. Továbbiakban az egyes kiskereskedelmi egységek és dohánygyártó cégek között létrejövő polckép szerződésekről, ezen belül a partnerek között létrejött szerződésről, a kapcsolattartás fontosságáról és a fogyasztói befolyásolásnak a mértékéről. Az újonnan bevezetésre került egységes csomagolás jogszabályi előírásairól, a csomagolás okozta nehézségekről, valamint annak a fogyasztókra gyakorolt hatásáról, megjelenítésére is kitérek. A harmadik részben a dohányzási szokásokról lesz szó, azon belül az utóbbi pár év dohányzási tendenciáját, illetve a további jövőképeket vizsgálom. Végül az egyéb dohányeszközökről és alternatívákról is szót ejtek, fókuszálva a hevítéses technológiájú, füstmentes dohányeszközökről. A kutatómunkám során célom annak feltérképezése, hogy a dohányfogyasztók és dohányvásárlók mi alapján döntenek egy adott termék mellett. Melyek azok a tényezők és eszközök, amelyek hatással vannak a dohányzási és vásárlási szokásaikra. A primer kutatásomban elsőnek egy feltáró kvalitatív megkérdezést végzek, három fős mélyinterjú formában. A kutatómunkám második része a kvantitatív kutatás, mely egy online kérdőíves megkérdezésből áll.  A kvantitatív kutatás során ismertetem a kapott eredményeket és következtetéseket vonok le. A kvantitatív kutatás után következik a hipotézisvizsgálat, melyben az általam felállított hét hipotézis kerül megvitatásra. A vizsgálat során döntök a hipotézis teljesüléséről vagy éppen elvetéséről, melyet alátámaszok a kutatási eredményekkel. A kutatások során kapott eredményekből következtetéseket vonok le, valamint javaslatokat teszek a problémák megoldására. Végezetül összegzem a teljes szakdolgozatom tartalmát minden szempontból, majd a kutatómunkámat kiegészítem a saját véleményemmel és észrevételeimmel.