„Akasztják a hóhért” – Hallgatói vélemények a duális képzésről

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Liber Evelin Fatime
Other Authors: Horváth-Csikós Dr. Gabriella
Juhász Dr. Tímea
Format: Thesis
Kulcsszavak:duális
interjúk
javaslatok
oktatás
Visszajelzések
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/43978
Description
Abstract:„AKASZTJÁK A HÓHÉRT” – HALLGATÓI VÉLEMÉNYEK A DUÁLIS KÉPZÉSRŐL   Az általam végzett kutatás a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi karon jelenlegi, vagy már végzett, duális képzésben részt vevő hallgatók tapasztalatait foglalja össze. Mivel magam is duális képzési formában végzem az egyetemet, így megfogalmazódott bennem néhány kérdés. Mi motiválta a hallgatótársaimat a duális képzés választásában? A képzés kezdete előtt mely kompetenciák fejlődését várták a leggyakrabban, illetve melyek valósultak meg ezek közül, vagy ezeken felül. Az interjúk meghatározó része volt az, hogy a hallgatói oldal miben látja a képzés legnagyobb hiányosságát, illetve milyen fejlesztési javaslatai lennének.  Mit tartanak a hallgatók a képzés legnagyobb előnyének? A jelenlegi hallgatók szeretnének-e a vállalatnál maradni, illetve a már végzettek kaptak-e állásajánlatot? Aki kapott, elfogadta-e, vagy sem? Végül megkérdeztem, hogy a hallgatói vélemény pozitív, vagy negatív. A kvalitatív kutatást mélyinterjúk segítségével végeztem el. Mivel a kutatás alanyai egy szűk csoporthoz tartoznak, ezért nem volt szükségem nagy kitöltésszámot igénylő kérdőív összeállításához. A kutatni kívánt csoportokat úgy határoztam meg, hogy a jelenlegi hallgatók legalább három befejezett félévvel rendelkezzenek duális képzésben, tehát elsőéves hallgatók nem vettek részt a kutatásban. A kritériumot az egybefüggő nyári szakmai tapasztalatok miatt határoztam meg. A kutatásban a két hallgatói csoportból terv szerint 15-15 főt hallgattam volna meg, viszont a kutatás végül 15 jelenlegi, és 10 már végzett hallgatóval zárult. A kevés mintaszám oka a hallgatói oldalról tapasztalható aktivitás hiánya. A kérdéssor összesen 12-12 kérdésből állt, amiket a kutatási célok segítségével állítottam össze. Az első hipotézisem beigazolódott. Összességében elmondható, hogy a megkérdezettek közül nem volt olyan, aki a szakmai kompetenciák fejlődését ne említette volna meg. A második hipotézisemet el kell vetnem. A soft és a hard skillek nagyjából egyenlő arányban fejlődtek a hallgatói vélemények szerint. A duális szerződések egységesítésére vonatkozóan is el kell vetnem a felvetésemet. A fejlesztési javaslatok nagyon széleskörűek. A negyedik hipotézisem sem állta meg a helyét. A hallgatók összességében meg vannak elégedve a duális képzéssel, viszont abban a legtöbben egyetértettek, hogy célszerű lenne változásokat beeszközölni.