Az autóipari igények globális változásainak monitorozása, és azok kezelése az Aptiv Connection Systems Hungary Kft. tatabányai gyártólokációján
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | autóipar chiphiány háború koronavírus-járvány (COVID-19) megrendelés(ek) |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/44121 |
Abstract: | Dolgozatom az autóipart érintő változások témáját járja körül, külön figyelmet szentelve a koronavírus, a globális félvezetőhiány, valamint az orosz-ukrán háború okozta rendelésállományok változására. Kutatásom során az Aptiv Connection Systems Hungary Kft. tatabányai gyártólokációján bekövetkezett változásokat elemeztem abból a célból, hogy kiderítsem, a fent említett problémák miként gyakorolnak hatást egy világvezető vállalat esetében. Elemzéseim alapját a 2020 március és 2022 december közötti előrejelzések és tényleges rendelések adták. A koronavírus 2020 tavaszi berobbanását követően hatalmasat estek az autóipari megrendelések, mely a pandémiának és a gyárleállásoknak volt köszönhető. Ennek ellenére megállapítást nyert, hogy a koronavírus nem okozott szignifikánsan negatív hatást a rendelésállomány mennyiségére, szemben a mai napig elhúzódó globális chiphiánnyal, amely a Covid-19 alatti elektronikai cikkek iránti megnövekedett kereslet okozott, és mára visszafordíthatatlan veszteséget eredményezett a járműiparban. Mintha mindez nem okozott volna még elég gondot, Oroszország megtámadta Ukrajnát, ami többszörösen is befolyásolja az autógyártók tevékenységét, és az Oroszországgal szembeni szankciók sem könnyítik meg a helyzetet. Mivel az egyik legnagyobb kábelkorbács gyár Ukrajnában található, a szállítások kiesése az egész világ számára, köztük Magyarország számára is további negatív hatást eredményezett. Úgy tűnik, hogy 2023-ra talán rendeződni kezd a helyzet, de ezt még az elszálló energiaárak befolyásolhatják. |
---|