Környezetvédelmi adózás Magyarországon és az Európai Unióban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bordács Dorottya
További közreműködők: Galántainé Dr. Máté Dr. Zsuzsanna
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:energiaadó
EU környezetvédelmi szabályozása
környezetterhelés
környezetvédelem
környezetvédelmi adó(k)
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg44291
005 20230420145256.0
008 230420suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Bordács Dorottya 
245 1 0 |a Környezetvédelmi adózás Magyarországon és az Európai Unióban  |c Bordács Dorottya  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A dolgozatom a környezetvédelmi adózás köré épül, a célja, hogy megvizsgáljam az Európai Unió országaiban a környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedéseket, valamint, hogy felderítsem, hogy a különböző kibocsátás csökkentésére szolgáló indikátorok hogyan változtak az elmúlt években. A téma napjainkban fontos szerepet játszik, hiszen elengedhetetlen a környezetünk megóvása annak érdekében, hogy a jövő generációjának is legyen hol élnie. Az első részben éppen ezért fontosnak tartottam bemutatni, hogy miért is fontos, hogy az emberek foglalkozzanak a környezetvédelemmel. Mi várható 2050-ben, abban az esetben, ha ma nem teszünk meg mindent a bolygónk megóvása érdekében. Az általam legfontosabbnak vélt fogalom ebben a témában a fenntartható fejlődés, amelynek célja, hogy a jelen szükségleteit úgy elégítsük ki, hogy ezzel ne befolyásoljuk a jövő generációit a szükségleteik kielégítésében. Az Európai Unió számos intézkedést hozott a környezetvédelemmel kapcsolatban, melyek közül a dolgozatom szempontjából a legfontosabb az Európai Zöld Megállapodás, melynek egyik elvárása, hogy a személygépjárművek káros anyag kibocsátása 55%-kal csökkenjen 2030-ra az 1990-es szinthez képest, valamint 2035-re érje el a teljes kibocsátásmentességet. A további fejezetekben a környezetpolitikai szabályozás hazai fejlődése került bemutatásra, valamint az OECD megközelítése alapján (amely szerint a környezetvédelmi adókat négy csoportba sorolhatjuk: energiaadók, közlekedési/ szállítási adók, szennyezési adók és erőforrásadók) Magyarországon hatályban lévő adók és díjak. Ebben a részben esett szó a jövedéki adóról, a gépjárműadóról, a környezetterhelési díjról (és ezek fajtáiról), a környezetvédelmi termékdíjról és a vízkészletjárulékról. Minden csoport tekintetében egy összefoglaló diagramot készítettem, amely megmutatja, hogy az Európai Unió országaiban az ezekből származó bevételek hogyan alakultak. Megfigyelhető volt, hogy az energiaadókból származó bevételek szerepeltek a legnagyobb arányban a tagállamok között, továbbá az is, hogy Magyarország minden esetben az EU-s átlag közelében helyezkedett el. A dolgozatom legnagyobb részét az önálló számításaim képzik, amely során először azt vizsgáltam, hogy megfigyelhető-e az Európai Zöld Megállapodás a gépjárműveket érintő elvárásainak a tagállamok között. Ehhez (és a további számításokhoz is) négy indikátort használtam, melyek rendre a következők: az energiaadókból származó bevételek, a megújuló energia felhasználásának aránya az energiafogyasztásban, a zéró kibocsátású gépjárművek aránya az új személygépjárművek között, valamint a személygépkocsik szén-dioxid kibocsátása. Az indikátorokat két periódusban, a 2015-ben és 2020-ban vizsgáltam meg, melynek eredményéről elmondható, hogy valóban megfigyelhető az új, zöld autók térhódítása, a megújuló energiaforrások elterjedése, valamint az új autók CO2 kibocsátásának mérséklődése.Megvizsgáltam továbbá az IBM SPSS statisztikai program segítségével, hogy az adatok között statisztikailag is van-e összefüggés, amely során azt az eredményt kaptam, hogy míg a 2015-ös adatok tekintetében nincsen korreláció az adatok között, mert egyes indikátorok 0 értéket vettek fel, a 2020-as évben viszont már megfigyelhető a statisztikai összefüggés. A dolgozatom legvégén egy klaszterezési eljárást végeztem, melynek során az Európai Unió 27 tagállamát öt csoportba soroltam, mint a 2015-ös, mind a 2020-as adatok tekintetében. Arra kerestem a választ, hogy a hasonló országok, mint például a Visegrádi országok, vajon egy csoportot alkotnak-e. A 2015-ös adatokkal végzett elemzés során arra jutottam, hogy nem kerültek egy, közös csoportba. Magyarország egy klaszterben helyezkedett el Szlovákiával, míg egy másikban Csehország és Lengyelország. Az országok közötti hasonlóság ebben az esetben az energiaadókból származó bevételeik voltak. A 2020-as adatokkal végzett számítás során az országok már három külön klaszterbe kerültek. Ebben az esetben Magyarország továbbra is együtt szerepelt Szlovákiával, azonban Csehország és Lengyelország egy-egy külön klaszterbe kerültek. Tehát mind a két vizsgált periódusban a hipotézisem elutasításra került, miszerint a Visegrádi országok egy csoportot alkotnak. 
695 |a energiaadó 
695 |a EU környezetvédelmi szabályozása 
695 |a környezetterhelés 
695 |a környezetvédelem 
695 |a környezetvédelmi adó(k) 
700 1 |a Galántainé Dr. Máté Dr. Zsuzsanna  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291/1/Bord%C3%A1cs_Dorottya_MSC_P%C3%9C_K%C3%B6rnyezetv%C3%A9delmi%20ad%C3%B3z%C3%A1s%20Magyarorsz%C3%A1gon%20%C3%A9s%20az%20Eur%C3%B3pai%20Uni%C3%B3ban.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291/2/Bord%C3%A1cs_Dorottya_MSC_P%C3%9C_Nyilatkozat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291/3/Bord%C3%A1cs_Dorottya_MSC_P%C3%9C_%C3%96sszefoglal%C3%B3.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291/4/B%C3%ADr%C3%A1lat_Bord%C3%A1cs%20Dorottya_MA-P%C3%9C_GMZs.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44291/5/Bord%C3%A1cs%20Orsolya%20P%C3%9C%20B%C3%ADr%C3%A1lati%20lap.pdf  |z Dokumentum-elérés