Egy nem állami fenntartású köznevelési intézmény gazdálkodásának bemutatása a költségvetés tervezés és végrehajtás vizsgálatán keresztül

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Cserép-Tóth Krisztina
További közreműködők: Sisa Dr. Krisztina
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:államháztartás
gazdálkodás elemzése
koronavírus-járvány (COVID-19)
költségvetési számvitel
közoktatás
nemzetiségek
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44362

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg44362
005 20230421094322.0
008 230421suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Cserép-Tóth Krisztina 
245 1 0 |a Egy nem állami fenntartású köznevelési intézmény gazdálkodásának bemutatása a költségvetés tervezés és végrehajtás vizsgálatán keresztül  |c Cserép-Tóth Krisztina  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a ÖSSZEFOGLALÁS Egy nem állami fenntartású köznevelési intézmény gazdálkodásának bemutatása a költségvetés tervezés és végrehajtás vizsgálatán keresztül Cserép-Tóth Krisztina Levelező/ számvitel/vezetői számvitel A szakdolgozatomban a köznevelési szektor egy viszonylag kicsi, de annál sajátosabb szegmensét vizsgálom. A nemzetiségi önkormányzati fenntartású köznevelési intézmények országosan a maguk 103 intézményével mindössze 2%-os arányt képviselnek az összes köznevelési intézmény között. Dolgozatom első részében az államháztartás rendszerében igyekszem elhelyezni a vizsgált területet és a költségvetési szervek működésének gazdálkodásának általános jellemzői kerülnek ismertetésre, döntően a vonatkozó jogszabályok és szakirodalmak alapulvételével. A költségvetés tervezési gyakorlat lehetséges irányaira és az önkormányzati szektorban alkalmazott módszerek bemutatására is kitérek valamint a későbbi fejezetben a költségvetés tervezés gyakorlati menetét is vázolom az intézmény vonatkozásában. Témám kifejtésének középpontjában a nem állami, fenntartásban, viszont költségvetési szervként működő köznevelési intézmények, ezek között is elsősorban az általános iskolák gazdálkodásának bemutatása, elemzése áll, egy konkrét intézmény, a Budakeszi Német Nemzetiségi Általános iskola példáján keresztül. Ugyan az államháztartás önkormányzati alrendszeréhez tartozó, nemzetiségi önkormányzati fenntartású intézményekről beszélünk, mégis az eltérő finanszírozási rendszer miatt, nem állami fenntartású költségvetési szervként élnek a köztudatban. Az állami köznevelési szektor feladatfinanszírozási rendszerét nagyvonalakban, míg a vizsgált szektorra jellemző normatív finanszírozási rendszert és annak nemzetiségi sajátosságait részletesen ismertetem a dolgozatban. Ez azért lényeges, mert a költségvetés bevételi oldalán a központi állami támogatások kimagasló aránya figyelhető meg. A tervezés során ezért kiemelt jelentőséggel bír, hogy az intézmények előre lássák, miként tudják elérni a legmagasabb összegű finanszírozásokat, az oktatás megfelelő színvonalának biztosítása mellett. A költségvetés kiadási oldalának elemzésekor a személyi juttatások valamint a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiemelt előirányzatokon megvalósult teljesítések aránya közel 70% az összes kiadáson belül, ez jól mutatja a szektor humánerőforrás igényes voltát, ahol a pedagógus életpálya modell miatt a tantestület összetétele döntően befolyásolja a számokat. A nemzetiségi önkormányzati fenntartásban működő költségvetési szerveknél kivételt tesz a jogszabály és nincs létszámkorlát a saját gazdasági szervezet meglétére vonatkozóan. Ezt vizsgálva megállapítható, hogy az intézmények többsége él a lehetőséggel, hogy az önálló gazdálkodás minél hatékonyabban érvényesítésre kerüljön. Újonnan alapított intézmény lévén az első teljes, azaz a 2021. évi költségvetési év kerül vizsgálatra a vonatkozó beszámoló alapján. Az államháztartási számvitelen alapuló költségvetési jelentést elemezve, a költségvetés végrehajtásából látszik, hogy a finanszírozási bevételek önmagukban is fedezték a működési és felhalmozási kiadásokat. Részben a helyi működési sajátosságokból fakadóan, részben a Covid járványnak köszönhető kiadás megtakarítások következtében, az intézmény az előző évi költségvetési maradványát tovább növelte. Megállapítható, hogy az intézmény működése megfelelően finanszírozható, a gazdálkodása hatékony. Azért, hogy az intézmény gazdálkodásáról teljes körű képet kapjunk, a beszámoló pénzügyi számviteli vetületű része, a mérleg és az eredménykimutatás is elemzésre került, olyan mértékben amennyire azt a költségvetési működési sajátosságok lehetővé teszik. Az elemzések a gazdálkodás eredményességét támasztják alá. A Covid járvány hatását felmérni hivatott primer kutatási eredmények nem igazolták egyértelműen, hogy általánosan megvalósult a járványnak köszönhető kiadás megtakarítás az intézményeknél. A kérdőíves adatgyűjtés eredményét elemezve az viszont megállapítható, hogy az intézmények többsége él a pályázatos forrásszerzés lehetőségével, hogy kiegészítsék működési illetve felhalmozási célú bevételeiket. A nemzetiségi önkormányzati fenntartásban működő intézmények mintában szereplő többsége, a finanszírozásukat kedvezőbbnek ítélik az állami fenntartású intézmények finanszírozásánál. Nem véletlen az a tendencia, hogy az elmúlt 5 évben közel 40%-al nőtt a nemzetiségi önkormányzati fenntartásban alapított, vagy éppen átvett intézmények száma. 
695 |a államháztartás 
695 |a gazdálkodás elemzése 
695 |a koronavírus-járvány (COVID-19) 
695 |a költségvetési számvitel 
695 |a közoktatás 
695 |a nemzetiségek 
700 1 |a Sisa Dr. Krisztina  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44362/1/Szakdolgozat_mester_lev_sz%C3%A1mvitel_Cser%C3%A9pT%C3%B3thKrisztina_EBG907.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44362/2/osszefoglalo-Cser%C3%A9pT%C3%B3thKrisztina.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44362/3/Cser%C3%A9p%20T%C3%B3th%20Krisztina_b%C3%ADr%C3%A1lat%20%C3%A9s%20k%C3%A9rd%C3%A9sek%20%281%29.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44362/4/cserep_toth.pdf  |z Dokumentum-elérés