Stratégiai tervezés módszerei és gyakorlata

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mikóczi Petra
Other Authors: Kocsis Zoltán
Németh Dr. János Pál
Format: Thesis
Kulcsszavak:célkitűzés(ek)
helyzetelemzés
környezeti hatások
stratégiai megközelítés
stratégiai tervezés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44403
Description
Abstract:A vállalat sikerének egyik fontos kulcsa a stratégia, hiszen a stratégiai döntések és tervek által tudják a vállalatok a céljaikat elérni és küldetéseiket teljesíteni. Azonban az utóbbi időkben a gazdasági környezet intenzív változásai miatt a stratégiai tervezés egyre nagyobb kihívásokat nyújt. A dolgozatom célja, hogy bemutassam a stratégiai tervezés fogalmait és folyamatát, illetve megvizsgáljam, hogyan lehet a változékony gazdasági környezetben tervezni és miként tudják kezelni a bizonytalan tényezőket. Ezek alapján olyan kérdésekre keresem a válaszokat, hogy a vállalatok miként tűzik ki a céljaikat, milyen módszereket alkalmaznak a vállalatok a stratégiai tervezés folyamán, hogyan tudnak hatékonyan tervezni a változékony gazdasági környezetben és a változásokat hogyan lehet adaptálni a már meglévő stratégiába. A primer kutatásom során kvalitatív kutatást használtam, azon belül pedig mélyinterjúkat végeztem vállalatok vezetőivel. A vállalatok mérete és tevékenysége sokszínű, többségük tipikus magyar KKV méretű, de van, amely már éppen átlépte a KKV korlátait, illetve tevékenységük szempontjából mezőgazdasági, kereskedelmi, szolgáltató és gyártó vállalat is van köztük, így több iparág működésébe, nehézségeibe és helyzetébe is betekintést nyerünk. A kutatási kérdések megválaszolása során nyilvánvalóvá vált, hogy a stratégiai tervezés folyamata nagyon sokféle lehet, úgymint a célkitűzés módja is. A vállalatoknak a tervezés során fel kell mérni a kockázatokat, amelyeket a stratégiai döntéseik hordozhatnak, illetve le kell bontaniuk a terveiket mind időben, mind pedig a vállalat különböző szintjeire. A bizonytalan tényezők kezelésére nagy hangsúlyt kell fektetniük a tervezés során és a stratégia ezen elemeinek szempontjából a legfontosabb a rugalmasság. A mikro- és makrokörnyezetben bekövetkező változásokat folyamatosan figyelniük kell, az a legjobb, ha ezekre fel tudnak készülni időben, mivel így van a legnagyobb esélyük arra, hogy csökkentsék a vállalat fenyegetettségét.