A tanulási környezet és a HR-gyakorlatok összefüggései egy hazai középvállalatnál, a Cool Airconditional Kft.-nél

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kerekes Boglárka
További közreműködők: Csillag Dr. Sára
Purkald Krisztina
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:Cool Airconditional Kft.
HR-gyakorlatok
képzés-fejlesztés
kis- és középvállalkozás - KKV
Munkahelyi tanulás
tanulási környezet
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44479
Leíró adatok
Kivonat:Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül a tudásalapú gazdaság és az erre épülő tudásalapú társadalom koncepciója, amely a tudásra úgy tekint, mint önálló és létfontosságú termelési tényezőre. Ezen társadalmi-gazdasági háttér alapján a KKV-k munkahelyi tanulási folyamatainak és tanulási környezetének HR-gyakorlatokkal mutatott összefüggéseit aktuális és kutatásra érdemes témának véltem. Kutatásom fókuszában azért a KKV-k állnak, mert kiemelkedő gazdasági és társadalmi szerepük ellenére még mindig jóval kevesebb kutatás irányul rájuk, mint a nagyvállalatokra. A tanulási környezet fogalma hazánkban kevésbé kutatott terület, a munkahelyi tanulás pedig azért érdekes téma, mert az élethosszig tartó és az élet minden területére kiterjedő tanulásnak ma már egyre meghatározóbb részét képezi a munkahelyi kontextusban történő tanulás. Kutatási kérdésem ezek alapján a következőként fogalmaztam meg: „Milyen összefüggéseket lehet feltárni a szervezet tanulási környezete és az alkalmazott HR-gyakorlatok között ” Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam, hogy a KKV-kban működő sajátos HR-rendszerek hogyan alakítják és befolyásolják az adott szervezet tanulási környezetét, hogyan hatnak annak „expanzív” vagy éppen „korlátozó” jellegére, milyen módon támogatják és ösztönzik a munkahelyi tanulás folyamatát. Kvalitatív kutatási módszertan keretében, az esettanulmány módszerét alkalmazva a tanulási környezet és a HR-gyakorlatok között fellelhető összefüggéseket egy hazai középvállalat, a Cool Airconditional Kft. esetén keresztül mutattam be. Az adott KKV két vezetőjével és négy munkavállalójával előre elkészített interjúvázlatok alapján félig strukturált interjúkat készítettem, annak érdekében, hogy mélyebb betekintést kapjak a szervezet tanulási környezetének, munkahelyi tanulási folyamatainak és HR-gyakorlatainak alakulásába. Kutatási eredményeim azt igazolták, hogy az általam vizsgált szervezetnél a tanulási környezet expanzív, tehát támogató jellegű. A vállalat hangsúlyt fektet a munkavállalók formális és informális módon történő képzésére és fejlesztésére, ösztönzi a tudásteremtést és tudásmegosztást, összességében a tanulást támogató és elismerő munkakörnyezetet biztosít. A vizsgálat alátámasztotta, hogy a szervezetben működő sajátosan kialakult HR-gyakorlatok nagymértékben támogatják és ösztönzik a munkahelyi tanulási folyamatokat, tehát dinamikus a kapcsolat a tanulási környezet és a HR-tevékenység között.