Az Európai Uniós források szerepe a magyar gazdaságban - A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program hatékonysága
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | EU EU támogatások Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program hatékonyság jogállamiság költségvetés magyar gazdaság |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg44580 | ||
005 | 20230421095251.0 | ||
008 | 230421suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Berczely Balázs | |
245 | 1 | 3 | |a Az Európai Uniós források szerepe a magyar gazdaságban - A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program hatékonysága |c Berczely Balázs |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Az Európai Uniós tagságunkból származó jogok és kötelezettségek megítélése során nem lehet figyelmen kívül hagyni a tagság egyik (ha nem a legnagyobb) pozitívumát, az uniós forrásokban való részesülés lehetőségét. A tagállamok eltérő mértékben járulnak hozzá az Unió közös költségvetéséhez, és abból eltérő mértékben kapnak támogatási forrásokat. A támogatási forrásokat ugyanakkor a tagországok – az Unió által meghatározott tematikus célkitűzéseknek megfelelően – különböző területeken használhatják fel, ami így könnyen eltérő hatékonyságú erőforrás-felhasználáshoz vezethet. Dolgozatomban ezen források magyar gazdaságra gyakorolt hatásainak vizsgálatát tűztem ki célul, melyet a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program eredményeinek értékelésével végeztem. Ehhez először az Unió költségvetési rendszerét tartottam szükségesnek bemutatni, annak jogi alapjait, szerkezetét (bevételi és kiadási oldal) és a tagállamok életében betöltött funkcióját. Különösen fontos az Európa 2020, mint az Európai Unió foglalkoztatási és növekedési stratégiájának áttekintése, valamint az Unió 2014-2020-as időszakra vonatkozó tematikus céljainak felsorolása. Ezt követően igyekeztem megtalálni az Unió és Magyarország költségvetési rendszerének kapcsolódási pontjait, majd rátértem a hazai programozási időszak stratégiai tervére, a Széchenyi 2020-ra, ami az Unió által megfogalmazott közös értékeket és célkitűzéseket tagállami szintre helyezi. Fontos információ, hogy Magyarország csatlakozása óta nettó kedvezményezett tagállamnak minősül, a támogatási források összege mindegyik időszakban jócskán meghaladja a költségvetéshez való hozzájárulás mértékét. A Széchenyi 2020 összesen tíz darab operatív programot foglal magában. Ezek az operatív programok az uniós tematikus célok szerint kerültek létrehozásra. A legnagyobb volumenű operatív program a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP), ami a forrásallokációjának mértékére, és a prioritási tengelyek jellegére tekintettel szinte az egész magyar gazdaságot átszövi. Ebből adódóan megalapozottnak véltem az uniós források magyar gazdaságra gyakorolt hatásait a GINOP keretein belül lebonyolított – elsősorban a kkv-k versenyképességét célzó, a kutatás-fejlesztési és innovációs jellegű, illetve a foglalkoztatásra hatást gyakorló – projektek eredményein keresztül megvizsgálni, majd a kapott eredményeket a fejezet végén röviden összegeztem. A következtetések levonását követően indokoltnak tartottam külön részt szentelni a 2022-es év egyik aktualitásának, a jogállamisági eljárásnak, ami az uniós költségvetési rendszer és a támogatási források védelmének jegyében került létrehozásra, így a témával szoros kapcsolatban áll. Ebben a részben bemutattam a jogállamisági mechanizmus működését, a Magyarországgal szemben indított eljárás hátterét, alapját, részleteit, a dolgozat írásakor zajló eseményeket (híreket, sajtótájékoztatókat, stb.), felvázoltam a várható folyamatokat, illetve személyes véleményt fogalmaztam meg azzal kapcsolatban, hogy milyen eredménnyel zárulhat az eljárás. A fejezetben részletezettekre tekintettel a dolgozatban vizsgált kérdés új megközelítésbe került, hiszen láthatóvá vált, hogy az Unió döntéshozó szervei nem értenek egyet a Magyarországnak utalt források felhasználásának körülményeivel, továbbá több esetben korrupció gyanúja merült fel, amik így az uniós pénzek érvényesülésének hatékonyságára is rányomhatják a bélyeget. Dolgozatom zárásaként értékeltem az eredményeket, majd – a GINOP eredményeinek és a jogállamisági eljárás eddigi tapasztalatainak tudatában – arra a következtetésre jutottam, hogy az uniós források a magyar gazdaságra általánosságban pozitív hatást gyakoroltak, ugyanakkor azok nem hatékonyan kerültek felhasználásra. | |
695 | |a EU | ||
695 | |a EU támogatások | ||
695 | |a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program | ||
695 | |a hatékonyság | ||
695 | |a jogállamiság | ||
695 | |a költségvetés | ||
695 | |a magyar gazdaság | ||
700 | 1 | |a Nagy Dr. Gyula |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/1/Berczely_Bal%C3%A1zs_MSC_P%C3%9C_Az%20Eur%C3%B3pai%20Uni%C3%B3s%20forr%C3%A1sok%20szerepe%20a%20magyar%20gazdas%C3%A1gban.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/2/Berczely_Bal%C3%A1zs_MSC_P%C3%9C_Nyilatkozat.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/3/Berczely_Bal%C3%A1zs_MSC_P%C3%9C_%C3%96sszefoglal%C3%B3.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/4/Berczely_Bal%C3%A1zs_%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9s.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/5/Berczeli%20Bal%C3%A1zs_B%C3%ADr%C3%A1lati%20lap_MSC_NGY.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44580/6/Berczely%20Bal%C3%A1zs_Szakmai%20%C3%B6sszegz%C5%91%20k%C3%A9rd%C3%A9s_B%C3%ADr%C3%A1lati%20lap_MSC_NGY.pdf |z Dokumentum-elérés |