Hallgatók Foglalkoztatása a Duális Képzésben

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fiers Tünde
További közreműködők: Gyárfás Etelka
Siklósi Dr. Ágnes
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:adókedvezmények
duális képzés
hallgatók foglalkoztatása
partnerszervezet
toborzás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44583
Leíró adatok
Kivonat:Egyetemi végzést követően hallgatók százai lépnek be a munkaerő piac kínálati oldalára, sokuk azonban elméleti tudásukat nem kamatoztatták gyakorlat terén egyetemi éveik alatt. A több száz végzős egyetemista közül többleteredménnyel kitűnve könnyebb lehet a vállalkozásokhoz felvételt nyerni, melyre keretet ad a duális képzés lehetősége. A képzés előírja a tanulmányok melletti folyamatos gyakorlati tevékenységet, így a hallgató nem csak a tudást, de a gyakorlati tapasztalatot is magával viheti diplomájával. A duális jogviszony bérköltség, közterhek szempontjából az egyik legkedvezőbb forma a hallgatók foglalkoztatására, így minden szereplő számára előnyt kovácsol. A képzés múltja nem nyúlik vissza régre, 2016 óta van lehetőségük a BGE-s hallgatóknak részt venni, ezért a rendszer még kialakulóban van. Kutatásom arra irányult, hogy a képzéssel kapcsolatos elégedettséget és hiányosságokat feltárjam, vizsgáljam a vállalkozások motivációját a képzésben való részvételre, illetve javaslatokat gyűjtsek a rendszer fejlesztésére, hogy a jövőben elősegíthessem a gördülékenyebb működést. Arra is kíváncsi voltam, mi az oka az alacsony duális hallgatói létszámnak, és miért szűntek meg olyan nagy számban a jogviszonyok. A felmérés öt különféle folyamatot takart magában, három kérdőív és két csoport interjúja segítette munkámat az adatok begyűjtésében. Az adatgyűjtés csak a BGE PSZK partnerszervezeteinek és duális hallgatóinak, illetve az egyetem alkalmazottainak körében történt. A hallgatók oldalát felmérő két kérdőív végeredményei alátámasztják, hogy a hallgatók elégedettek a duális jogviszonnyal, a kitöltők több, mint 90%-a választaná újra a duális alapképzést a normál alapképzési szak helyett. Hiányossági vagy elégedetlenségi szempontból olyan elemek léptek fel, melyek egyéni szinten fordulnak elő, mint például a túl nagy időráfordítás, fizetéssel szembeni elégedetlenség vagy a korona vírus okozta hatások nem megfelelő munkaadói kezelése. Több helyen problémákat okozott a munkaórák elszámolásának és a szabadságok nyilvántartásának rendje is. A partnerszervezetek elvárásainak teljes mértékben eleget tett a duális képzés, a megkérdezettek azt válaszolták, hogy több motivációt látnak a duális jogviszonyon keresztül foglalkoztatott hallgatókban, mint normál alapszakos társaikban. Részükről egyrészt az adminisztráció megkönnyítésére érkezett javaslat, ennek folyamata már 2022 novemberében el is indult. A partnerszervezetek motivációja a részvételre egyrészt a kedvező költségű diák munkaerő foglalkoztatása, másrészt a hallgatók életében történő korai toborzás és a tehetségek megtalálása. A jövőben a megkérdezettek mindegyike tervez továbbra is duális képzésben egyetemistákat foglalkoztatni. A felsőoktatási intézmény részben közvetítő szerepet tölt be a munkáltató és a munkavállaló között, amellett, hogy a szükséges elsajátítandó kompetenciákat meghatározza és vezényli a duális képzéssel járó adminisztráció folyamatát. A felsőoktatási intézmény megkérdezettjei szerint a kellő promóció, nagyobb partnerszervezeti portfólió és a középiskolákban való hirdetés elősegítené a duális hallgatók létszámának növekedését. Természetesen a hallgatóknak lehetőségük nyílik iskolaszövetkezet közvetítésével vagy egyéb jogviszonyon keresztül is munkát végezni, azonban a duális képzés egy olyan forma, mely minden szereplő számára hasznot hordoz. Ezen kijelentés pénzügyi és minőségi alátámasztását fejti ki a szakdolgozatom.