A beszerzési logisztika és a napjainkra kialakult ellátási lánc kapcsolatok

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Mádi Szabolcs
További közreműködők: Mikó Zoltán
Udvaros József
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:beszerzés
beszerzési tevékenység
logisztika
logisztikai rendszer
logisztikai szolgáltatások
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44704

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg44704
005 20230421095736.0
008 230421suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Mádi Szabolcs 
245 1 2 |a A beszerzési logisztika és a napjainkra kialakult ellátási lánc kapcsolatok  |c Mádi Szabolcs  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Dolgozatom témája mint, ahogy a címből is kiderült a logisztika beszerzés. Elméleti és elvi úton bemutatom az egész folyamat egészen a fogalom definiálásától az elektronikus beszerzésekig. Említést teszek fő témám előtt a logisztikáról és annak egységeiről, bemutatom napjainkban mivel foglalkozik a logisztika, és miért az egyik legfontosabb eleme minden vállalat működésének. Ezután térek rá a dolgozat fő elemére, magára a beszerzésre. Beszélek a folyamat koordinációs eszközeiről, hogyan létezhet egy beszerzési osztály egy vállalatban. Amint bemutattam, hogyan épülhet ki egy beszerzési osztály, definiálom a feladatát. Először itt láthatjuk, hogy ez a folyamat milyen bonyolult is tud lenni és hogy milyen sok szintje létezik. Külön-külön kifejtem a feladatok, melyek a legfontosabbak, melyek azok, amik nélkül elképzelhetetlen, hogy a folyamat végbe menjen. Költéség hatékonyság alapján is vizsgálom, hogy melyek azok a feladatok, amelyek folyamán a cég profitot tud elérni, vagy optimalizálni tudja a ráfordításokat. Bemutatom a taktikai beszerzést, illetve az operatív beszerzést. Ezek a beszerzést logisztikai tevékenység alapján osztják ketté, azonban sok esetben ez a kettő eset egy és ugyanaz. A feladatok után a feladatok céljairól beszélek, hogy az egyes folyamatok miért mennek végbe. Miután ismerjük, hogy mit csinál a beszerzés és hogy hogyan csinálja azt, bemutatom, hogy feladataik során mikkel foglalkoznak, milyen tárgyat szereznek be. Itt is egyesével megmagyarázom ezeket a dolgokat, név szerint definiálom az indirekt és direkt anyagokat, a beruházásokat és a szolgáltatásokat. Mielőtt ismertetném a beszerzés folyamatát, bemutatom a „make or buy” döntéseket. Ez a rész foglalkozik azzal, hogy egy vállalat számára mikor előnyösebb, hogy saját maga állítsa elő a forrásokat. Milyen kizáró okok merülhetnek fel a vásárlás és a gyártás ellen. Ha egyszer döntöttünk az egyik eljárás mellett miért érdemes azt időközönként felülvizsgálni. Miután ezekről a döntésekről is szót ejtettem, elkezdem a beszerzési folyamatot tárgyalni. Először egyben röviden magyarázom a lépéseit, bemutatok kivételes eseteket. Alfejezetekre bontva elemzem az egyes folyamat lépéseket. Minden pontot az elejétől a végéig bemutatok, ahol lehet ábra vagy táblázat segítségével jobban szemléltetem az olvasottakat. A folyamat után a módszereket mutatom be. Itt is 2 elemzési eljárással foglalkozok, ami elterjedt lett a gyakorlatban és, amit használni is fogok dolgozatom végén saját kutatási célra. Kifejtem mikor érdemes az egyik, mikor a másik eljárást használni. Következő nagy fejezetben az elektronikus beszerzésről esik szó, hogy miért alakult ki, miért lehet róla beszélni napjainkban és miért hódít teret a logisztikában. Ennek is ugyanúgy leírom a funkcióit, modelleit, és hogy miért előnyös egy vállalat számára ezt az eljárást használni. Gyakorlati témám előtti utolsó pontban a beszerzés és a beszállító közötti kapcsolatról írok, és annak menedzseléséről. Mikor alakulhat ki jó kapcsolat a két vállalat között, és milyen előnyökkel jár mindkét fél számára egy barátságos viszony kialakítása. Második nagy részben a szakmai gyakorlatomra támaszkodom, és gyakorlati példán szemléltetem az látottakat. Mivel a Magyar Honvédségen belül töltöttem a gyakorlati időmet, így kezdetben a katonai logisztikáról írtam pár szót, hogy ebben a szervezetben, miben is merül ki a logisztika fogalma. Ez után a szervezeten belül használt informatikai rendszert mutatom be részletesen. Leírom a modulokat, a szerepköröket, azoknak feladatait, az általános tudnivalókat a rendszer létrejöttéről. Amint megismertük a szoftvert, egy kisebb beszerzési folyamatot modellezek, és annak a lépeseit mutatom be, hogyan is megy végbe itt az elméletben leírtakhoz képest. Végül az általam felvélt „hibákra” és hiányoságok pótlására teszek javaslatot. Dolgozatom végén pedig egy kisebb elemzési módszert alkalmazok a gyakorlati részlegem dolgozóin. 
695 |a beszerzés 
695 |a beszerzési tevékenység 
695 |a logisztika 
695 |a logisztikai rendszer 
695 |a logisztikai szolgáltatások 
700 1 |a Mikó Zoltán  |e ths 
700 1 |a Udvaros József  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44704/1/M%C3%A1di_Szabolcs_B5KORQ.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44704/2/BA_O_M%C3%A1di_Szabolcs.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44704/3/BA_B_Mik%C3%B3_Zolt%C3%A1n.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/44704/4/M%C3%A1di%20Szabolcs_b%C3%ADr%C3%A1lat.pdf  |z Dokumentum-elérés