A Decathlon ellátási láncának felépítése és logisztikai kapcsolatai

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kemes Krisztián
További közreműködők: Kozma Dr. Tímea
Poller Bence
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:ellátási lánc
kereskedelem
készlet
logisztika
multinacionális vállalat
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44979
Leíró adatok
Kivonat:A dolgozat fő célja, hogy betekintést nyújtson egy világszinten ismert kiskereskedelemi vállalat ellátási láncának felépítésébe és logisztikai folyamataiba. A tanulmány szakirodalmi áttekintése tartalmazza a multinacionális vállaltok fogalmát és az ellátási láncok helyes értelmezését, amely részletesen bemutatja, hogy az egyes ellátási lánc stratégiák milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak. A logisztika szorosan kapcsolódik az ellátási lánchoz hiszen ezen tevékenység köti össze az ellátási láncban szereplőket egymással így megkerülhetetlen része a dolgozat témájának. Továbbá említésre kerülnek az ellátási láncot meghatározó termék típusok és a Just in time rendszer alapelvei. Manapság egyre nagyobb hatást gyakorol a fenntarthatóság a vállalatokra, amely így az ellátási lánc működését is jelentősen befolyásolja. Kutatásomat a Decathlon vallatnál folytattam, amely egy multinacionális kiskereskedelmi vállalat. A Decathlon sportruházatok és sportfelszerelések gyártásával és kereskedelmével foglalkozik. A vállalat világszinten ismert hiszen 60 országban több mint 1700 áruházzal képviselteti magát a piacon. A kutatásomhoz szükséges adatokat és információkat kvalitatív kutatási módszer segítségével tártam fel. A módszertant alkalmazva interjúk és dokumentumok elemzése mellet a saját megfigyeléseimmel szerzett adatokra alapozom. A Decathlon multinacionális vállalat révén kiterjedt és különleges ellátási lánccal rendelkezik. A Vállalt ellátási láncának felépítését a termékek beszerzése és elosztása szempontjából vizsgáltam. A termékek három féle módon csatlakozhatnak az ellátási lánchoz. A Decathlon 1996-óta gyárt saját márkás (DMI) termékeket, amelyek napjainkban az áruház kínálatának legnagyobb részét teszik ki. Ilyen saját márkák például a Tribord és a Kalenji. Ezen termékeket gyártó vállalatok szintén a Decathlon tulajdonában vannak. A kínálat másik részét a külső márkás (AMI) termékek teszik ki, amiket a külső márkák gyártói gyártanak. Ezen márkák közé tartozik például az Adidas és a Puma. A harmadik termék típust minden ország maga szerzi be helyi szinten, hogy kiegészítsék a kínálatot és így kielégítsék az ország sajátos vevői igényeit. A termékek a gyártóktól tengeri szállítmányozással jutnak el a központi raktárakba (CAC) amelyből 9 található Európában. A központi raktárak a gyorsan forgó termékeket a regionális raktárakba (CAR) küldik, amelyek ellátják az áruházi és az online megrendeléssel felmerülő igényeket. Azonban kijelenthető, hogy az áruházak nem csak a regionális raktárakból kaphatnak terméket, hanem a központi raktárból is. Azt, hogy egy áruház melyik raktárból kap terméket az az adott termékek készlet forgás sebessége határozza meg. Az elosztást egy algoritmus irányítja az úgynevezett F&R (Forecast & Replenishment) amely három fő paraméter segítségével egy várható keresletet kalkulál. A kalkulációt az elmúlt 2 év eladási adataiból az aktuális trendből és a manuális beállításokat jelentő DIF segítségével határozza meg. Fontos megemlíteni, hogy ezen rendszernek köszönhetően a Decathlon Just in time rendszerben tud működni ez által az áruházakban nem történik raktározás. A termékek szállításért a logisztika felel, amely meghatározza többek között azt is, hogy egy áruház milyen gyakorisággal kapjon termékeket. A Decathlon az ellátási láncának fenntarthatóságára is nagy figyelmet fordít hiszen a termékek nagy része újrahasznosított anyagokból készül, illetve a szállítmányozás során fa és műanyag göngyölegeket használnak, amik forgásban vannak. Végezetül a kutatás eredménye megmutatta, hogy egy multinacionális vállalat milyen módon építi fel az ellátási láncát és hogy milyen módszereket alkalmaz annak hatékonysága érdekében.