Az alkotás szükséglete és ennek frusztrációja felnőttkorban
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | alkotás Csíkszentmihályi Mihály Erika Landau kreativitás motiváció |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/45654 |
Abstract: | Ha megkérdeznénk a hétköznapi embereket, hogy mi a kreativitás, ki akreatív, lehet, hogy különböző válaszokat kapnánk rá. A kreativitás jelentésesokaknak mást jelenthet, nincs rá egy egységes definíció sem.Vajon az a kreatív, aki egy teljesen új módszert, elméletet, termékethoz létre, vagy bárki, aki otthon szeret kézműveskedni? Mi motivál minket arra,hogy létrehozzunk új dolgokat? Mi teszi a kreativitást kreativitássá?Szakdolgozatomban szeretnék a kreativitás mélyére ásni, és választ találni azelőbbi kérdéseimre. A szakdolgozatom első részében a szakirodalmat vizsgálom meg a témában,a kreativitás definícióit, kutatásának történetét tekintem át. Majd az alkotásifolyamat szakaszait vizsgálom meg, és összegyűjtöm a kreatív személyiségjellemzőit, a kreativitás faktorokat és szinteket. Megvizsgálom, mitnevezhetünk kreatív produktumnak, terméknek, és hogyan fejlődik azalkotókészség. Összevetem a kreativitást az intelligenciával, és összegyűjtöm akreativitás mérésének módjait. Végezetül a környezeti hatásokat nézem meg, hogymi gátolhatja és serkentheti az kreativitást, alkotást. Második fejezetként, demég mindig a szakirodalmi áttekintés részeként megvizsgálom, hogy mi motiváljaa kreativitást, miért érezhetjük az alkotást szükségletnek, ezen belül főleg aMaslow-piramissal szeretnék bővebben foglalkozni.Szakdolgozatom másik része egy kérdőíves primer kutatás kiértékelése. Akérdőívemben a következő főbb kutatási kérdésekre keresem a választ: Vajonszükségét érzik-e az emberek, hogy alkothassanak? Az alkotás mennyire segíthetelérni a személyes boldogságot? Vajon segíthet-e stresszes helyzetben, amindennapos megküzdésben? És vajon a hiánya okozhat-e negatív érzéseket,frusztrációt?A kutatásomban felnőtt személyeket kérdeztem, a szakdolgozatombana gyermekkori kreativitás, és annak fejlesztése nem szerepel. |
---|