Az újrahasznosított termékek megítélése a fogyasztók szemszögéből

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vitek Adrienn
Other Authors: Polák-Weldon Réka Judit
Format: Thesis
Kulcsszavak:fenntartható fogyasztás
fogyasztói társadalom
környezettudatosság
szelektív hulladékgyűjtés
túlfogyasztás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/45872
Description
Abstract:Szakdolgozatomtémája az újrahasznosított termékek megítélésének vizsgálata fogyasztóiszempontból. Az újrahasznosított termékek gyártása és fogyasztása akörnyezettudatos és fenntartható gazdaság elengedhetetlen elemei. Kialakulóbanés növekvőben van már világszerte és hazánkban is egy ún. LOHAS fogyasztóiréteg, mely arra törekszik, hogy túlfogyasztását-, szemét termelését-, azállati eredetű ételek bevitelét csökkentse, használt és újrahasznosítotttermékeket vásároljon, háztartási hulladékát szelektíven gyűjtse. Azújrahasznosított alapanyagokból számos termék készíthető, a papír ésirodaszertől, az ajándéktárgyakon keresztül a fehérneműig. A vizsgált témateljes körű áttekintése érdekében a szakirodalom kutatást követően amélyinterjú és az online kérdőíves megkérdezés primer kutatási módszereitalkalmazom. Amélyinterjúból kiderült, hogy innovatív és kreatív ötletekkel, kevésbefektetéssel lehet tenni a környezetünkért, és egy újrahasznosított termékekforgalmazásával foglalkozó vállalkozás megélhetést tud biztositani egy családszámára. A társadalmi ellenállás az új ideológiával, technológiával szembenmagas, a fogyasztók előítéletei közé tartozik az újrahasznosított termékekkelszemben a rossz minőség, esztétikum hiánya. A vizsgált vállalkozásszellemisége, a fogyasztónak összetétele nagymértékben összefügg a családdal,gyermekvállalással. Az a felnőtt, akinek gyermeke van, sokkal inkább nyitott akörnyezettudatos szemléletmód felé, az újrahasznosított termékek vásárlására, atakarékoskodásra. Akérdőíves megkérdezésből kiderült, hogy a képzettebb, magasabb havijövedelemmel rendelkező nők nyitottabbak az újrahasznosított termékekfogyasztását kutató kérdőív kitöltése iránt, megegyezve a LOHAS fogyasztókismérveivel. A válaszadók 70%-a gondolta úgy, hogy az újrahasznosított termékekszembeni ellenállás jó megítélését kedvezőbb árakkal és szemléletformálássallehet a leginkább növelni. A válaszadók 91%-a a termék árától függően (olcsóbb,gazdaságosabb) szívesen vásárolnak újrahasznosított termékeket.