A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Nagy Emese
További közreműködők: Farkas Dr. Julianna
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:kisebbség
kisebbségi oktatás
kisebbségi ombudsman
kisebbségi önkormányzat
kisebbségi törvény
kisebbségjog
nemzeti és etnikai kisebbségi jogok
nemzeti kisebbségek
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/45875

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg45875
005 20230803162947.0
008 230803suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Nagy Emese 
245 1 2 |a A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon  |c Nagy Emese  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Dolgozatomban bemutatásra kerülelsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzete Magyarországon, azonbelül kiemelem a szerb kisebbség helyzetét. Említést teszek a szerb önkormányzatról,a nemzetiségi iskoláról, a kultúráról és a vallásról. Ehhez nélkülözhetetlennekérzem, hogy röviden kitérjek a kultúra fogalmi eredetére, meghatározására,összetettségére, ugyanis kultúra nélkül az említett fogalmak gondolata semjöhetett volna létre. Megemlítem egy rövid fogalmi háttér elhelyezéssel azasszimilációt és a multikulturalizmust, hiszen ma már mindannyianmultikulturális környezetben élünk, hol akarattal, vagy akaratunkon kívül nap,mint nap, különböző kultúrájú nemzetekkel találkozunk, vagy élünk együtt. Ezértnagyon fontos, hogy az tisztában legyünk saját kultúránk fontosságával, viszontmások kulturális szokásaira is érzékenyek legyünk. A dolgozatom célja bemutatnielsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzetét Magyarországon, amihezsegítségül hívom a 2011. évi CLXXIX. törvény a nemzetiségek jogairól szóló, az 1993.évi LXXVII. törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól, és a 2005. éviCXIV. törvény a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint anemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló jogszabályokat,illetve a 2005. évi IV. törvény a Magyar Köztársaság és Szerbia és Montenegróközött a Magyar Köztársaságban élő szerb kisebbség és a Szerbia ésMontenegróban élő magyar kisebbség jogainak védelméről szóló, Budapesten, 2003.október 21-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló egyezményt, hogy megfejthessüka kisebbség különböző meghatározásait, mert minden kisebbségi, valaminttöbbségi kultúra hatást gyakorol egymásra. A Magyarországon élő tizenháromnemzetiség közül egy kiválasztott hazai nemzetiségi csoport közül, a magyarországiszerb kisebbség vizsgálata mellett határoztam el magam. Tanulmányoztam a hazaikörülményeket, a szabályozási rendszert és a magyarországi szerbek művelődési lehetőségeit,továbbá olyan kérdésekre keresem a választ, mint hogy miben támogatja amagyarországi szerb kisebbséget az anyaország és hogy egy magyarországiszerbnek, mint Magyarország népességét alkotó nemzetiségnek milyen jogai éskilátásai vannak a nemzetisége szempontjából. A szerb nemzetiségűeknek milyenművelődési lehetőségeik vannak jelenleg Magyarországon. A kutatási kérdéseimkapcsán említést kell tennem a Szerb Országos Önkormányzatról és annak munkásságáról(alapító okirat és szmsz vizsgálata), a nemzetiségi nevelésről-oktatásról azóvodákon és iskolákon belül, a kultúráról, annak jelentőségteljes fontosságárólés a vizsgált nemzetiség vallásáról. Részletesen kibontanom a magyarországiszerbek sokrétű és egyedülálló törekvéseit, amit kultúrájuk és hagyományaikápolása érdekében végeznek. Bemutatom a Nikola Tesla Szerb Tanítási NyelvűÓvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár intézményét, ami a SzerbOrszágos Önkormányzat fenntartása alatt áll, és annak további tagintézményeit: NikolaTesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium ésKönyvtár Lórévi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda,Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Lórévi Óvodája; Nikola TeslaSzerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és KönyvtárDeszki Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, ÁltalánosIskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Deszki Óvodája, Nikola Tesla SzerbTanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és KönyvtárSzegedi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, ÁltalánosIskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Szegedi Általános Óvodája. A NikolaTesla intézményein keresztül fogom bemutatni, hogy a dolgozat elejéntörvényileg jól körül határolt kisebbségnek az oktatása hogyan valósul meg agyakorlatban, amihez beemelek weboldalakat, cikkeket, tudományos írásokat,szaklapokat és természetesen a szerb kisebbség által üzemeltetett folyóiratokat,mint a „Лист српске заједнице у Мађарској” (Szerb Népújság), Srpski Ekran (Szerbmagazin) vagy a Varoš RTV. 
695 |a kisebbség 
695 |a kisebbségi oktatás 
695 |a kisebbségi ombudsman 
695 |a kisebbségi önkormányzat 
695 |a kisebbségi törvény 
695 |a kisebbségjog 
695 |a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok 
695 |a nemzeti kisebbségek 
700 1 |a Farkas Dr. Julianna  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/45875/1/Nagy%20Emese_A%20magyarorsz%C3%A1gi%20szerbek%20oktat%C3%A1s%C3%BCgyi%20helyzete%20Magyarorsz%C3%A1gon.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/45875/2/Nagy%20Emese%20-%20Farkas.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/45875/3/NagyEmese_opponens_VeghAgnes.pdf  |z Dokumentum-elérés