A digitális térben megjelenő social proof - Hogyan befolyásoljuk hatékonyan a fogyasztói döntéseket

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tar Kitti Viktória
További közreműködők: Oravecz Titanilla Éva
Szabó Andrea
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:digitális marketing
döntés befolyásolás
fogyasztói magatartás
online értékelések
social proof
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/47172
Leíró adatok
Kivonat:“Where all think alike, no one thinks verymuch.”— Lippmann, 1943 [Fordítás: Ahol mindenki egyformán gondolkodik, ottsenki sem gondolkodik túl sokat.” ]„Azutóbbi időben a marketing, kiemelten a B2B marketing egyik kedvenc szava lett asocial proof, magyarul a társadalmi bizonyíték. A társadalmi bizonyítékok azonline üzleti tér góllövői. Ráadásul ezen a pályán nincs korlátozva a játékosokszáma. Szinte biztosan az győz, akinek több van.” -Gangel, 2019A digitális korban az online vásárlások elterjedése miatt egyrenagyobb jelentőséggel bírnak az online vélemények és értékelések. Az emberekszívesen olvasnak mások tapasztalatairól, véleményéről, mielőtt döntést hoznaka termék vagy szolgáltatás megvásárlásáról. Az online értékelések szerepe nemcsupán a vásárlói döntési folyamatban jelentős, hanem az értékesítésistratégiák és a marketing tevékenységek szempontjából is fontosak. Azértékesítők számára az online vélemények által gyűjtött információk lehetőségetbiztosítanak arra, hogy javítsák az ügyfél-megelégedettséget és megerősítsék amárkájukat.A social proof lényege, hogy az emberek hajlamosak követnimások példáját, ha nem tudják, hogyan kellene dönteniük. Ez azt jelenti, hogy afogyasztók többnyire olyan döntéseket hoznak, amelyeket mások is meghoztak,vagy amelyekre mások pozitívan reagáltak. A digitális térben azonban nem könnyűelérni, hogy a fogyasztók döntéseit befolyásolják az őket körülvevő emberek.Ebben a szakdolgozatban bemutatom, hogy milyen módon lehet hatékonyan használnia social proofot az online térben. A dolgozatban áttekintem a digitálismarketing eszköztárát és részletesen elemzem azok előnyeit és hátrányait.Bemutatom továbbá a fogyasztói magatartást és döntéshozatalt, illetve azokat atényezőket, amelyek befolyásolják a fogyasztói döntéseket az online térben.(Cialdini, 2009) A dolgozatban kiemelten foglalkozok a social proof fogalmával,amelynek segítségével hatékonyan lehet befolyásolni a fogyasztói döntéseket azonline térben. Kitérek még arra is, hogy melyek azok a formák, amelyekkel asocial proof hatékonyan alkalmazható az online térben; például az értékelések,képes megjelenések, akár az influencer marketing és a social media. Azért választottam a social proof hatásainak vizsgálatát afogyasztói döntésekre, mert az online vásárlások száma egyre növekszik és afogyasztók egyre inkább támaszkodnak az online véleményekre, ajánlásokra ésértékelésekre. A COVID-19 járvány hatására pedig még inkább megnőtt az onlinevásárlások aránya, ezért fontos megvizsgálni, hogy a vállalkozások hogyanhasználhatják a social proof eszközöket annak érdekében, hogy növeljék abizalmat és az elégedettséget a fogyasztók körében. A személyes tapasztalataimalapján én is megfigyeltem, hogy a vásárlók milyen mértékben támaszkodnak azonline véleményekre és ajánlásokra, valamint ezek hogyan befolyásolják a döntéseiket. Célomtehát, hogy a dolgozatomban bemutassam a social proof hatását a vásárlóidöntésekre és javaslatokat adjak a vállalkozásoknak arra vonatkozóan, hogyhogyan használhatják hatékonyan ezeket az eszközöket a marketingjükben.