Kulturális gettóba zárva a kortárs roma művészet kommunikációja
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | cigányság emberi kommunikáció kisebbség Magyarország művészetek |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/47398 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg47398 | ||
005 | 20230907142933.0 | ||
008 | 230907suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Szászvárosi Virág | |
245 | 1 | 0 | |a Kulturális gettóba zárva |b a kortárs roma művészet kommunikációja |c Szászvárosi Virág |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Ha tudjuk önzetlenül szeretni vagy akár szolidárisan megítélni a cigányok által festett képeket anélkül, hogy a művész társadalmi, illetve szociális helyzetét előtérbe helyezzük, úgy felismerünk-e a képekben olyan motívum rendszereket vagy témákat, amelyek romává teszik azokat? Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy a kortárs roma művészetnek van-e egyáltalán olyan kommunikációs tartalma, amely alapján külön etnikai alapon meghatározott kánonba szükséges sorolnunk a cigány alkotásokat.A művészek alkotásait tartalom és formai keretek alapján elemzem, szembe állítom az autodidakta és a festészetet tanult alkotók képeit és megpróbálom előbbiek alapján feltárni, hogy milyen azonosságot találhatunk például Omara és Szentandrássy István alkotásai között, lehet-e etnikai vagy csoportidentitást felfedezni.Előbbieken túlmenően interjúban vizsgálom még azt, hogy a fiatalabb generáció meghatározó értelmiségi tagjai, úgymint a Sostar művészcsoport vagy Oláh Nobert miért érzik munkáik meghatározásánál, hogy szükségtelen a nemzeti hovatartozásukkal definiálni őket. Ezzel párhuzamosan azt is megnézem, hogy ehhez képest mennyire etnocentrikus a European Roma Institute for Arts and Culture hozzáállása a cigány művészethez, marketingnek használja-e ezt a címkét.Az esszé végén kirajzolódik, hogy a roma művészek alkotásai nem közvetítenek egyéb közös cigány jegyeket, mintsem inkább élethelyzetek és önreprezentációk összességét. Megtudjuk azt is, hogy maguk a magyarországi nem csak kortárs alkotók is kritikai módon közelítik meg az etnicizált művészet kérdését, szeretnének felülkerekedni azon, hogy származásukat adják el. | |
695 | |a cigányság | ||
695 | |a emberi kommunikáció | ||
695 | |a kisebbség | ||
695 | |a Magyarország | ||
695 | |a művészetek | ||
700 | 1 | |a Czeglédi Alexandra |e ths | |
700 | 1 | |a Krasztev Dr. Péter Lajos |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47398/1/Sza%CC%81szva%CC%81rosi%20Vira%CC%81g%20KULTURA%CC%81LIS%20GETTO%CC%81BA%20ZA%CC%81RVA.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47398/2/Czegl%C3%A9di_Alexandra_k%C3%BCls%C5%91_b%C3%ADr%C3%A1l%C3%B3_BGE.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47398/3/Sz%C3%A1szv%C3%A1rosi%20Vir%C3%A1g_bels%C5%91-biralat.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47398/4/Sz%C3%A1szv%C3%A1rosi%20Vir%C3%A1g_bels%C5%91-biralat_jav.pdf |z Dokumentum-elérés |