Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Lovász Hajnalka
További közreműködők: Miskolczi Tibor András
Rajcsits Patrik
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:alkohol
alkoholizmus
alkoholpiac
fmcg
fogyasztás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/47426

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg47426
005 20230907143016.0
008 230907suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Lovász Hajnalka 
245 1 0 |a Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon  |c Lovász Hajnalka  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Szakdolgozatom témaválasztásában jelenlegi gyakornoki munkahelyen inspirált. A cég egymultinacionális alkoholgyártó és forgalmazó vállalat. Munkám során betekintést nyertem azalkohol üzletág működésébe és felkeltette érdeklődésemet az alkoholok története, az emberekrekifejtett hatása és az alkoholfogyasztási szokásaik iránt.Dolgozatom elején az alkoholok előállításáról, típusairól, alapanyagairól és az előállításfolyamatáról írok. Az alkohol a szabályozott anyagok közé tartozik, a szedatívokhoz sorolják,mely mértéktelen fogyasztása esetén függőséget okoz. Ez komoly probléma világiviszonylatban az egyén és a társadalom számára is. A kulturált, tudatos alkoholfogyasztásélvezetet jelent az emberek részére.A továbbiakban bemutattam a globális és hazai alkoholpiacot és az itt megjelenő trendeketés tendenciákat.Az alkoholfogyasztási szokások Magyarországon a vizsgált három év alatt (2009, 2014,2019) nemek alapján a következőképpen változtak. A nők nem, vagy csak ritkán fogyasztanakalkoholt, még a férfiak mérsékelt alkoholfogyasztók vagy nagyivók. Az alkoholt fogyasztókszáma 2009-től 2019-ig emelkedett. A nőknél duplájára nőtt a mérsékelt alkoholfogyasztókszáma. A felnőtt lakosság esetében az alkoholt nem fogyasztók aránya mindegyik korosztálytekintetében csökkent, ez alapján az alkoholt fogyasztók száma nőtt.Végzettség szerint a nyolc osztállyal rendelkezőknél van a legtöbb alkoholt nem fogyasztó.A felsőfokú végzettségűeknél 2019-re megduplázódott a nagyivók száma és a mérsékeltalkoholfogyasztók száma is jelentősen növekedett. Okai a napi stressz, túlterheltség, vállalatikultúrák (pl. üzleti vacsorák), mind befolyásolják az alkoholfogyasztási szokásokat. A régiókszerinti alkoholfogyasztás vizsgálata kimutatta, hogy Budapesten és Pest megyében vannaklegkevesebben azok, akik alkoholt nem fogyasztanak. A közép-dunántúli régióban található alegtöbb alkoholt nem fogyasztó.Európában a lakosság több, mint 85%-a Törökországban nem fogyaszt alkoholt. A lakosságtöbb, mint 45%-a fogyaszt heti rendszerességgel alkoholt a Benelux államokban.40Az alkoholok reklámozását szigorú szabályok írják elő. Vannak olyan országok, ahol tiltjákis a reklámozást pl. Szlovénia, Franciaország, Norvégia és Svédország. Magyarországon aMagyar Reklámetikai Kódex írja elő a reklámozásra vonatkozó szabályokat. Kiemelkedőenvigyázni kell a reklámozás során, hogy a reklám ne sugallja azt, hogy az alkoholfogyasztás általbármilyen területen pozitív helyzetbe kerül a fogyasztó. A Magyarországon érvényes törvényekalapján a 18. életévét betöltött állampolgár vásárolhat és fogyaszthat alkoholt. Ezt areklámtevékenység során is szigorúan figyelembe veszik.Az alkohol márkák reklám céljából szponzorálnak sporteseményeket és fesztiválokat.Az alkoholgyártó cégek számára fontos a makrokörnyezet elemzése, mely foglalkozik akülső környezet változásaival. Stratégiákat dolgoznak ki, mely az összes piaci tényezőlehetséges változása esetén felmerülő problémák megoldására nyújt lehetőséget. Amakrokörnyezetet STEEP elemzéssel vizsgáltam, ezáltal sor került a társadalmi-, technológiai-, gazdasági-, természeti-, politikai és jogi környezet elemzésére. A mikrokörnyezet vizsgálatáraa Porter féle öt erő modellt használtam, melynek lényege a gazdasági viszonyok megismerése.Ennek során elemzem az adott iparág működését és minden olyan következményt, amely aztbefolyásolja. Így a szektor vállalatai közötti versenyt, az új belépők fenyegetését, a helyettesítőtermékek meglétét a beszállítók és a vevők alkuerejét.Dolgozatom alapján konklúzióként megállapíthatom, hogy az alkoholfogyasztási szokásokjelentősen befolyásolják az alkohol piac minden szereplőjének működését. Ezentúl milyenjelentős szerepet játszanak a mikro- és makrokörnyezet tényezőinek változásai. A gyakorlatimunkám során szerzett tudásomat kiegészítettem a dolgozatban megismert és feltárt kutatásieredményekkel, ezáltal egy sokkal komplexebb ismeretanyaghoz jutottam az alkohol üzletággalkapcsolatban, mely a későbbi munkámat támogatja ezen területen. 
695 |a alkohol 
695 |a alkoholizmus 
695 |a alkoholpiac 
695 |a fmcg 
695 |a fogyasztás 
700 1 |a Miskolczi Tibor András  |e ths 
700 1 |a Rajcsits Patrik  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47426/1/Alkoholfogyaszt%C3%A1si%20szok%C3%A1sok%20vizsg%C3%A1lata%20Magyarorsz%C3%A1gon.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47426/2/B%C3%ADr%C3%A1lat_bels%C5%91_Lov%C3%A1sz%20Hajnalka.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/47426/3/Xerox%20Scan_20230508163323.pdf  |z Dokumentum-elérés