Az érzelmi intelligencia hatása a szervezeten belüli elégedettségre

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ódor Judit
Other Authors: Göndör András
Kováts Norbert
Format: Thesis
Kulcsszavak:dolgozók elégedettségi vizsgálata
érzelmi intelligencia
érzelmi-coaching
motiváció
szervezetfejlesztés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/52235
Description
Abstract:Szakdolgozatitémám Az érzelmi intelligencia hatása aszervezeten belüli elégedettségre, amelyrendkívül érdekes számomra, számos kérdéseket vett fel bennem az, hogymi határozza meg az egyéni viselkedésünket. Sokat tűnődtem pszichológiaitémákon, merengtem azon mitől függenek reakcióink egyes helyzetekben, milyenhatása van ennek a munkahelyi környezetben, mi játszik szerepet a karrierünksikerességében. Számos kutatást végeztek már arra vonatkozóan, hogy a vezetőiEQ milyen hatással van a munkavállalói elégedettségre. Viszont azzal kevésbétalálkozunk, hogy a dolgozók EQ-jának milyen hatása van a munkahelyiteljesítményre. Kutatásomban ezekre a kérdésekre, felvetésekre kerestem aválaszt. Szerettem volna rávilágítani az érzelmi intelligencia (ÉI) szervezetiszintű fontosságára. Dolgozatom kétharmadában az elméleti áttekintés kapotthelyet. Az érzelmi intelligencia kialakulásával, különböző szakemberek általfelállított modellekkel, valamint mérésének lehetőségeivel az első fejezetbenfoglalkoztam. Ezt követően az érzelmi intelligencia szervezeten belüli fontosságakövetkezett. Véleményem szerint ez egy olyan terület amely napjainkbankiemelkedően fontos a vállalatok élétében és a sikeresség érdekében, nagyhangsúlyt szükséges rá fektetni. Nagyon sok kutatás bizonyítja, hogy amunkavállalói teljesítmény összefügg a szervezetek sikerességével, ezértszükséges az érzelmi intelligencia egyéni és szervezeti szintű fejlesztése isegyaránt. Az elméleti rész utolsó fejezetében a dolgozói elégedettséget mutattambe a szervezeten belül, foglalkoztam ennek mérésével, valamint a munkahelyimotivációval és az önmotiváció fontosságával. A kutatási részben hipotézisemmegválaszolására kérdőív segítségével és statisztikai elemzésével kerestem aválaszokat. A kapott eredmények igazolták a hipotézisem, miszerint vankapcsolat az alkalmazottak EQ-ja és munkahelyi elégedettségük között. A ÉI 15eleme közül, a Belső motiváció a legmeghatározóbb az egyiklegmeghatározóbb faktor az elégedettség szempontjából. Javaslatként úgygondolom szükséges lenne minden szervezetnek beépíteni az ÉI-t a szervezetikultúrájába a hatékonyság, eredményesség növelése érdekében.