A családi vállalkozások utódlásának kérdése. A generációváltás folyamán felmerülő fő problémák az adott családi vállalkozásban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bede-Kakas Alexandra
További közreműködők: Bácsi Katalin
Dr. Kristóf Imre
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:családi vállalkozás
emberi erőforrás - munkaerő
generációváltás
pénzügyi nehézségek
problémamegoldás
tervezés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53306
Leíró adatok
Kivonat:A téma választásom elsődleges oka a személyes érintettség volt, de a szakirodalom feldolgozása során az is kiderült számomra, hogy ennek a témának széleskörben van létjogosultsága. Magyarország viszonylatában is jó néhány vállalkozás szembesül most a családi vállalkozások generáció váltásának nehézségeivel. A dolgozatom célja ennek a folyamatnak az áttekintése volt a mi két vállalkozásunk viszonylatában, illetve, hogy jelenleg milyen problémával küzdünk mi.Az elméleti rész segítségével szerettem volna megalapozni a saját, illetve a kutatásban résztvevők tapasztalatait. Elsőként meghatározni azt mi is számít családi vállalkozásnak. A kutatásokat és az összehasonlításokat nehezíti, hogy jelenleg sincs még egy globálisan elfogadott definíció erre. A családi vállalkozásban két rendszer, család és vállalkozás ütközik egymással, amely gyakran gátolja a hatékonyságot is. A családi érdekek nem mindig vannak szinkronban a vállalkozás érdekeivel, így gyakran priorizálnunk kell. Melyik fontosabb a család vagy az üzleti cél? A család és az üzlet keveredése sok konfliktus generálója is lehet. A dolgozatomban kitértem a leggyakoribb konfliktushelyzetekre, amik a vállalkozáson belül felmerülhetnek. A családi és vállalati érdekek a HR területén okozhatnak nehézségeket, amelyeket a generációk közötti különbségek is erősíthetnek.Ezeket nézetkülönbségeket feloldhatja, ha a meghatározásra kerül egy közös cél vagy közös érdek, amely egységes jövőkép eléréséhez segítheti a vállalkozást. A családi vállalkozás esetében a családi értékrend beépül a cégbe, amely mindenképpen előnyhöz juttatja a nem családi vállalkozásokkal szemben. Ezek közül, amit én is megtapasztaltam a hosszú távú gondolkodás, a bizalom és a közös cél fontossága. Ez persze a külső munkavállalókra meghatározóan hat.A kutatásom során először a saját tapasztalataim alapján voltak alap felvetéseim milyen területen vannak hiányosságaink, illetve SWOT elemzést is készítettem.Vizsgáltam a Zay-Center Kft jövedelmének alakulását, amely megerősítette, hogy nagyobb hangsúlyt kellene fektetnünk a stratégiai tervezésre, hiszen enélkül rossz gazdasági döntések születhetnek. Ezt követően kvantitatív kutatást hajtottam végre kérdőív segítségével a vállalkozás munkavállalóinak bevonásával. Ezeket az eredményeket statisztikai módszerekkel dolgoztam fel.Illetve a kérdőívben kértem is a munkavállalókat, hogy aki hajlandó személyes beszélgetésre is az jelezze nekem. A 10 főből 6 személyes sikerült személyes interjút is készítenem. Az ott elhangzott kérdések gerincét a kérdőív adta, a beszélgetések során ezeket részleteztük tovább. Konkrét kérdésekkel nem készültem, szerettem volna a dolgozók egy kötetlen beszélgetést folytatnak velem.A kutatásom is beigazolta az általam tapasztaltakat, illetve a vállalkozás kritikus területeit, amelyek a fejlődési gátat okozzák. Szükségessé vált az iroda bővítése, új munkavállaló/munkavállalók toborzása. Sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a stratégia tervezésre, egyértelművé kell tennünk a vezetői szerepköröket és ezeket mind célszerű írásban is rögzíteni.