Turisztikai vállalkozások kitörési lehetőségei a revenue management segítségével

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tamás Anett
További közreműködők: Oláh Péter Károly
Törcsvári Dr. Zsolt István
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:árazási stratégia
bevételmaximalizálás
dinamikus árazás
Revenue Management
turisztikai vállalkozás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53755

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53755
005 20240322125108.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Tamás Anett 
245 1 0 |a Turisztikai vállalkozások kitörési lehetőségei a revenue management segítségével  |c Tamás Anett  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A turisztikai ágazat nagy mértékben kitett a külső gazdasági hatásoknak. Az elmúlt néhány évben egymás után tapasztalható események – pandémia, háborúk, infláció – miatt egyre nehezebbé válik a turisztikai vállalkozások gazdaságos üzemeltetése. Éppen ezért különösen fontos lett hatékony bevételoptimalizálási módszerek alkalmazása. Az egyik lehetséges út a légitársaságok és szállodák által már régóta alkalmazott dinamikus árazás bevezetése a statikus árak helyett.Dolgozatom három kutatási kérdésre fókuszál. A turisztikai ágazatbanhol lehet bevezetni a dinamikus árazást, ennekmilyen feltételei vannakéshogyan reagálna erre a kereslet.Aszakirodalmi áttekintés alapjánbemutatom a revenue, yield management és dinamikus árazás kialakulását, fogalmi magyarázatait. Szállodai jó példákon keresztül ismertetem a revenue management bevételmaximalizáló hatásait. Aprimer kutatás részea Budapest Parkkal és színházakkal készített interjúk. Kiemelt jelentőségű a Dumaszínház bevonása, ahol a magyar színházi piacon elsőként alkalmazták a dinamikus árakat. Kérdőíves lekérdezés formájában pedig a már dinamikus árazást használó szállodákat és a fogyasztói oldalt mértem fel. Összesen 12 színházzal és 21 szállodával dolgoztam, amin belül csatlakozott egy 9 szállodából álló budapesti szállodalánc is. A fogyasztói oldal kérdőíves lekérdezését 380 fővel végeztem.Aprimer kutatásból összességében az derült ki, hogy egyetlen szálloda sem bánta meg a dinamikus árazás használatát. A színházak többsége szintén nyitott lenne a statikus árakról való átállásra. Általánosságban elmondható, hogya turisztikai szolgáltatókat a következő tényezők akadályozzák leginkább a revenue management bevezetésében: ha valamelyik revenue managementhez szükséges kondíció nem teljesül, illetve a meglévő jegyértékesítési hagyományok, megszokások. A kereslet kérdőíves lekérdezése alapjána legtöbb fogyasztót zavarnák a dinamikus jegyárak.A kutatás alapján kiderül, hogy melyik turisztikai szolgáltatók esetén lehetséges a revenue management bevezetése. Ennek jelenleg milyen feltételei, illetve akadályozó tényezői vannak. Képet kapunk arról is, hogy a fogyasztók hogyan viszonyulnak a turisztikai szolgáltatók folyton váltakozó áraihoz.Dolgozatomban törekedtem arra, hogy a revenue management más turisztikai szolgáltatások esetén való alkalmazhatóságát is vizsgáljam. A kérdéskörnemcsak nemzetgazdasági szempontból lényeges, hanem a fenntartható turizmus jegyében is törekedni kell a digitális megoldások adta lehetőségek kihasználására. 
695 |a árazási stratégia 
695 |a bevételmaximalizálás 
695 |a dinamikus árazás 
695 |a Revenue Management 
695 |a turisztikai vállalkozás 
700 1 |a Oláh Péter Károly  |e ths 
700 1 |a Törcsvári Dr. Zsolt István  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53755/1/Tama%CC%81s%20Anett-TDK.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53755/2/rezume_Tama%CC%81s%20Anett.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53755/3/TAM%C3%81S_ANETT_KVIK_KK.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53755/4/Tam%C3%A1s%20Anett_Dolgozat_biralati_lap_2023.pdf  |z Dokumentum-elérés