Magyarországot az „akkumulátorgyárak országává” kell tenni, avagy az akkumulátor-nagyhatalmi helyzet a stakeholderek szemével

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Lengyel Lilla
További közreműködők: Tölgyessy Dr. Péterné Sass Magdolna Ildikó
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:akkumulátorgyártás
CATL
fenntarthatóság
globális értékláncok
stakeholder(ek)
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53766

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53766
005 20240322125122.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Lengyel Lilla 
245 1 0 |a Magyarországot az „akkumulátorgyárak országává” kell tenni, avagy az akkumulátor-nagyhatalmi helyzet a stakeholderek szemével  |c Lengyel Lilla  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a „Magyarország akkumulátor-nagyhatalom lesz.” Az utóbbi időkben ilyen és ehhez hasonló mondatoktól hangos a média. A lakosság alapvetően a gyárak környezetromboló hatása és a vízkészleteink miatt aggódik, azonban a probléma ennél sokkal összetettebb. A tervezett beruházások következtében az akkumulátorgyártás globális értékláncában betöltött alacsony hozzáadott értékű szerepünk szinte bebetonozódik, ami a munkaerőpiaci helyzeten túl többek között az energiaimportunkra, a hosszabb távú gazdasági fejlődési lehetőségeinkre nézve is hátrányosan hat majd. A téma így több szempontból is fontos és aktuális. Kutatásom célja egy olyan tanulmány elkészítése volt, amely bemutatja a prognosztizált akkumulátor-nagyhatalmi státusz, és annak részeként közeljövőben megvalósulandó elektromosautóakkumulátor-gyártásra irányuló beruházások következményeit a stakeholderek (érdekelt, érintett személyek) teljes körére nézve. Kutatásomban ezért arra keresem a választ, hogy mennyire fenntartható a CATL globális értéklánca, és milyen hatással van mindez a stakeholderekre nézve. A kutatás legmagasabb hozzáadott értéke, hogy az elemzés a sokak által már kutatott környezeti hatásokon, víz-és energiaigényen túl bemutatja a beruházások munkahelyteremtési potenciálját és sajátosságait, elemzi a beszállítói láncokat, megvizsgálja az ellátási lánc vevői oldalát, kitér a különféle kormányzati és szabályozó szervek szerepére, a lakosság, valamint a környezetvédő csoportok befolyására, érdekeire. Tekintve, hogy a CATL Debrecenben épülő üzeme hazánk eddigi legnagyobb méretű beruházása, és Európában is a második legnagyobb kapacitású akkumulátorgyár lesz, az eredmények jó kiindulópontot adnak iparági szintű következtetésekhez, egyéb beruházások hatásának felméréséhez. Továbbá, kutatásom hozzájárul a tudományos ismeretanyag bővítéséhez, hiszen elsőként foglalkozik a CATL GVC-elemzésével. A dolgozat szekunder kutatási módszertannal készült, melyek fő forrásai a következők voltak: a témában született hazai és nemzetközi szakirodalmak, a téma szürke irodalma (közpolitikai dokumentumok, pl. stratégiák), adatbázisok (KSH, Eurostat, OECD TiVA-adatbázisa stb.), magyarországi sajtóhírek, sajtóközlemények, szakmai rendezvények. 
695 |a akkumulátorgyártás 
695 |a CATL 
695 |a fenntarthatóság 
695 |a globális értékláncok 
695 |a stakeholder(ek) 
700 1 |a Tölgyessy Dr. Péterné Sass Magdolna Ildikó  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53766/1/Lengyel_Lilla_KKK.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53766/2/Lengyel_Lilla_KKK.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53766/3/B%C3%ADr%C3%A1lat_LengyelLilla.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53766/4/Lengyel%20Lilla.pdf  |z Dokumentum-elérés