A fenntartható fogyasztást promótáló vállalatok helyzete Magyarországon

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Szabó Marcell
Other Authors: Oravecz Titanilla Éva
Format: Thesis
Kulcsszavak:fenntartható fogyasztás
fogyasztói magatartás
magyar vállalatok
üzleti modellek
zöld marketing
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53783
Description
Abstract:Napjainkban a fenntarthatóság központi kérdéssé vált mind szabályozói, vállalati és egyéni szinten. Az általános gondolkodás szerint a fenntarthatóságot a termelés optimalizálásával, az ott bekövetkező kibocsátás csökkentésével kell elérnünk, azonban ez egyre kevésbé tűnik elegendőnek. A fogyasztás csökkentésére mostanáig egyéni fogyasztói döntésként tekintettek a cégek, az erre való ösztönzés nem tűnt racionális döntésnek gazdaságilag. Az utóbbi időben azonban egyre több olyan vállalat alapult, amik működési céljuknak tekintik a túlfogyasztás csökkentését és csak a szükséges mennyiség értékesítését. Elsőre ellentmondásosan hangozhat, hogy a kapitalista és fogyasztásalapú világban hogyan működhet egy forprofit vállalat csak a szükséges eladásra építve, azonban az elmúlt években több kutatás is foglalkozni kezdett a modellel és az ott bemutatott példákból láthatjuk, hogyan néznek ki a valóságban. Kutatásom során az alábbi kérdésekre kerestem a választ: - Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy vállalatnak, hogy valóban a szükséges fogyasztást promótálja? - Milyen marketing módszerek alkalmazhatóak a fogyasztók vásárlási döntéseinek tudatosítására? - Milyen fogyasztói magatartásbeli trendek figyelhetőek meg Magyarországon, különösképpen a fenntartható fogyasztással kapcsolatban? - Megtalálhatóak-e Magyarországon szükségességre építő vállalkozások? - Milyen piaci lehetőségei vannak a szükséges fogyasztást előmozdító vállalkozásoknak Magyarországon? Munkám során végeztem primer és szekunder kutatást is. A vállalati modell meghatározásához szisztematikus szakirodalom elemzést készítettem, amelynek végén 20 szakirodalomból álló minta alapján készítettem el a definíciót. Vizsgáltam emellett a túlfogyasztás mértékét, a fogyasztói magatartást és a lehetséges marketingeszközöket. Primer kvantitatív kutatásként online kérdőívet készítettem (n=116), melyet statisztikailag elemeztem. Kvalitatív felmérésként két fókuszcsoportos interjút készítettem az egyetem hallgatóinak részvételével és egy mélyinterjút a zöld marketing területéről. A gyakorlati példa bemutatására egy magyar fenntartható fogyasztást promótáló vállalat kommunikációját elemeztem. A kutatás eredményeképp kiderült, hogy a magyar fogyasztók pozitívan állnak a fenntarthatósághoz, azonban csak olyan termék tulajdonságokért hajlandóak többet fizetni, ami gyakorlati hasznot is jelent számukra. Meglepően sok fenntartható fogyasztásra építő vállalkozás van Magyarországon és a jövőbeli kilátásaik is pozitívnak tűnnek.