A Z generáció ajándékvásárlási szokásai

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Nagyváradi Mátyás
További közreműködők: Oravecz Titanilla Éva
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:ajándék
ajándékvásárlás
fogyasztói szokások
generációs különbségek
vásárlói magatartás
Z generáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53825

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53825
005 20240322125234.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Nagyváradi Mátyás 
245 1 2 |a A Z generáció ajándékvásárlási szokásai  |c Nagyváradi Mátyás  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam, milyen sajátosságok jellemzik a Z generáció ajándékvásárlási szokásait, valamint hasonlóságokat és különbségeket keresni a korábbi generációkkal. A dolgozatomban a következő négy kutatási kérdésre kerestem a választ: 1. Mekkora értékben vásárolnak ajándékot a Z generáció tagjai? 2. Népszerűbbek-e az élményalapú ajándékok a Z generáció körében, mint más generációk esetében? 3. Milyen a különböző generációk hozzáállása a „self-gifting”-hez, vagyis önmaguk megajándékozásához? 4. Mennyire jellemző a Z generációra a számukra nem szükséges termékek újra ajándékozása? Annak érdekében, hogy a témát minél alaposabban körbejárjam primer és szekunder kutatást egyaránt végeztem. Először áttekintettem az ajándékozás tárgyköréhez kapcsolódó szakirodalmakat. Különböző magyar és idegen nyelvű könyvekből, folyóiratcikkekből és internetes adatbázisokból igyekeztem feltérképezni az ajándékozásra irányuló fogyasztói magatartást, az élményalapú ajándékozás, illetve önmagunk megajándékozásának sajátosságait. Primer kutatásomhoz kvalitatív és kvantitatív kutatást is végeztem. Kvalitatív kutatási technikának a fókuszcsoportot választottam, négy interjút folytattam le a Z generáció tagjaival. Ezután, kvantitatív technikaként egy online kérdőívet készítettem, amely minden generáció tagjai számára elérhető volt, így lehetővé tette számomra szokásaik összehasonlítását. Kutatási kérdéseimre a következő válaszokat sikerült találnom. A Z generáció tagjai általában az alkalomtól, illetve a megajándékozott személyétől teszik függővé, hogy mennyit költenek egy ajándékra, viszont többségük több pénzt szán a másnak adott ajándékra, mintha önmaguknak vásárolnának. Az élményalapú ajándékok a Z generáció körében szinte osztatlan sikert aratnak, elsősorban személyesebb, emlékezetesebb mivoltuk miatt, azonban legtöbben mind a tárgyi-, mind az élményalapú ajándékokat előnyben részesítik a helyzettől függően. Ez a többi generációra is jellemző, bár esetükben kisebb azok aránya, akik kimondottan az élményalapú ajándékokat preferálják. Az önajándékozás kérdéséről nem teljesen ugyanúgy vélekedtek a különböző generációk, az Y és a Z generáció esetében nagyobb azoknak az aránya, akik gyakrabban ajándékozzák meg magukat, mint azoknak, akik ritkán vagy soha, míg a Baby boom és az X generációknál ennek ellenkezője volt a jellemző. Az újraajándékozás, mint szokás már kevésbé népszerű, a Z generáció körében ritkább, mint bármely őket megelőző nemzedék esetében. 
695 |a ajándék 
695 |a ajándékvásárlás 
695 |a fogyasztói szokások 
695 |a generációs különbségek 
695 |a vásárlói magatartás 
695 |a Z generáció 
700 1 |a Oravecz Titanilla Éva  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53825/1/TDK_Nagyv%C3%A1radi_M%C3%A1ty%C3%A1s.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53825/2/Rez%C3%BCm%C3%A9_Nagyv%C3%A1radi_M%C3%A1ty%C3%A1s.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53825/3/Dolgozat_biralati_lap_2023-nagyv%C3%A1radi-m%C3%A1ty%C3%A1s.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53825/4/Dolgozat_biralati_lap_2023_Nagyv%C3%A1radi_Tam%C3%A1s_KA.pdf  |z Dokumentum-elérés