Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | chatgpt egyetem hallgatói attitűdök plagizálás plágium |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg53830 | ||
005 | 20240322125240.0 | ||
008 | 240322suuuu hu o 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Kállai Balázs József | |
245 | 1 | 0 | |a Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei |c Kállai Balázs József |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Dolgozatomban az egyetemi hallgatóság hozzáállását, illetve véleményét akartam felszínre hozni, a plágiumról és a manapság gyakran említett ChatGPT-ről (Egy chatbot, generatív mesterséges intelligencia). A mesterséges intelligenciák erdőtűzként terjednek és gyorsabban fejlődnek, mint amilyen sebességgel alkalmazkodni tudunk hozzájuk (mind magán, társadalmi vagy professzionális szinten). Tehát elmondható, hogy rendkívül aktuális kihívással áll szembe a globális társadalom az élet minden területén, és az egyik ilyen az oktatásban jelenik meg. A kutatásom előtt a következő kérdéseket vetettem fel: Mi az egyetemi hallgatók véleménye a plágiumról? Mi az egyetemi hallgatók véleménye a ChatGPT használatáról? Milyen összefüggés van az egyetemi hallgatók plágiummal, valamint ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei között? A kutatás mintájában 235 hallgató került a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli karáról. A minta nem számít reprezentatív mintának. A kitöltők 53,2%-a nő (n=125) volt, illetve 20,51 év volt az átlagéletkor 1,72-es szórás mellett. A kutatási eszköz egy kérdőív volt, mely kettő, már korábban más kutatók által validálásra került kérdőívek alapján készült. Az említett, korábban validált kérdőíveket a konzulensem segítségével adaptáltam és kiegészítettem demográfiai adatokkal kapcsolatos kérdésekkel. A végleges forma a Google Forms szoftverben készült el, és ebből adódóan az adatgyűjtés is online térben történt. Az adatgyűjtésre a 2023/2024-es tanév őszi félévének elején került sor. A kinyert adatok kvantitatív kutatási paradigmán keresztül lettek feldolgozva SPSS 28.0 statisztikai elemző szoftverben. A kapott válaszok különböző ismérvek szerint is összehasonlításra kerültek (pl. nemek, finanszírozási forma), melyeket független t-próbák segítségével készítettem el. Kutatási eredményeim rámutattak arra, hogy a nők és férfiak eltérő módokon állnak a plágiumhoz és a ChatGPT-hez, ami valószínűleg a nemek általános kockázatvállalási különbségeiből származhat. Továbbá, a kérdőívre kapott válaszok alapján a hallgatók az önplagizálást enyhébb vétségként tekintik, mint a „klasszikus” plagizálást, ezért a velejáró következményt, büntetést is alacsonyabb szabnának ki. A kutatási eszközben alkalmazott skálákról készült korrelációs mátrix is érdekes eredményeket hozott. A legszorosabb, pozitív korreláció (r=0,74) a 7. és 8. skála között volt, ami azt jelenti, hogy minél hasznosabbnak véli egy hallgató a ChatGPT-t, annál hajlandóbb lesz a használatára is. | |
695 | |a chatgpt | ||
695 | |a egyetem | ||
695 | |a hallgatói attitűdök | ||
695 | |a plagizálás | ||
695 | |a plágium | ||
700 | 1 | |a Dr. Fajt Dr. Balázs |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/1/K%C3%A1llaiBal%C3%A1zs_TELJES_TDK_HARVARD.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/2/K%C3%A1llai_Bal%C3%A1zs_NHC9G5_Rez%C3%BCm%C3%A9.docx |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/3/Dolgozat_biralati_lap_2023_K%C3%A1llai%20Bal%C3%A1zs_avdhA6-7852faad-524e-4421-a26a-3a608eadb9b1.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/4/K%C3%A1llai%20Bal%C3%A1zs_b%C3%ADr%C3%A1lat_V%C3%A9k%C3%A1si%20Ad%C3%A9l.pdf |z Dokumentum-elérés |