Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kállai Balázs József
További közreműködők: Dr. Fajt Dr. Balázs
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:chatgpt
egyetem
hallgatói attitűdök
plagizálás
plágium
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53830
005 20240322125240.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Kállai Balázs József 
245 1 0 |a Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei  |c Kállai Balázs József  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Dolgozatomban az egyetemi hallgatóság hozzáállását, illetve véleményét akartam felszínre hozni, a plágiumról és a manapság gyakran említett ChatGPT-ről (Egy chatbot, generatív mesterséges intelligencia). A mesterséges intelligenciák erdőtűzként terjednek és gyorsabban fejlődnek, mint amilyen sebességgel alkalmazkodni tudunk hozzájuk (mind magán, társadalmi vagy professzionális szinten). Tehát elmondható, hogy rendkívül aktuális kihívással áll szembe a globális társadalom az élet minden területén, és az egyik ilyen az oktatásban jelenik meg. A kutatásom előtt a következő kérdéseket vetettem fel: Mi az egyetemi hallgatók véleménye a plágiumról? Mi az egyetemi hallgatók véleménye a ChatGPT használatáról? Milyen összefüggés van az egyetemi hallgatók plágiummal, valamint ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei között? A kutatás mintájában 235 hallgató került a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli karáról. A minta nem számít reprezentatív mintának. A kitöltők 53,2%-a nő (n=125) volt, illetve 20,51 év volt az átlagéletkor 1,72-es szórás mellett. A kutatási eszköz egy kérdőív volt, mely kettő, már korábban más kutatók által validálásra került kérdőívek alapján készült. Az említett, korábban validált kérdőíveket a konzulensem segítségével adaptáltam és kiegészítettem demográfiai adatokkal kapcsolatos kérdésekkel. A végleges forma a Google Forms szoftverben készült el, és ebből adódóan az adatgyűjtés is online térben történt. Az adatgyűjtésre a 2023/2024-es tanév őszi félévének elején került sor. A kinyert adatok kvantitatív kutatási paradigmán keresztül lettek feldolgozva SPSS 28.0 statisztikai elemző szoftverben. A kapott válaszok különböző ismérvek szerint is összehasonlításra kerültek (pl. nemek, finanszírozási forma), melyeket független t-próbák segítségével készítettem el. Kutatási eredményeim rámutattak arra, hogy a nők és férfiak eltérő módokon állnak a plágiumhoz és a ChatGPT-hez, ami valószínűleg a nemek általános kockázatvállalási különbségeiből származhat. Továbbá, a kérdőívre kapott válaszok alapján a hallgatók az önplagizálást enyhébb vétségként tekintik, mint a „klasszikus” plagizálást, ezért a velejáró következményt, büntetést is alacsonyabb szabnának ki. A kutatási eszközben alkalmazott skálákról készült korrelációs mátrix is érdekes eredményeket hozott. A legszorosabb, pozitív korreláció (r=0,74) a 7. és 8. skála között volt, ami azt jelenti, hogy minél hasznosabbnak véli egy hallgató a ChatGPT-t, annál hajlandóbb lesz a használatára is. 
695 |a chatgpt 
695 |a egyetem 
695 |a hallgatói attitűdök 
695 |a plagizálás 
695 |a plágium 
700 1 |a Dr. Fajt Dr. Balázs  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/1/K%C3%A1llaiBal%C3%A1zs_TELJES_TDK_HARVARD.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/2/K%C3%A1llai_Bal%C3%A1zs_NHC9G5_Rez%C3%BCm%C3%A9.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/3/Dolgozat_biralati_lap_2023_K%C3%A1llai%20Bal%C3%A1zs_avdhA6-7852faad-524e-4421-a26a-3a608eadb9b1.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53830/4/K%C3%A1llai%20Bal%C3%A1zs_b%C3%ADr%C3%A1lat_V%C3%A9k%C3%A1si%20Ad%C3%A9l.pdf  |z Dokumentum-elérés