BGE-PSZK levelezős hallgatóinak nyelvtanulási attitűdje

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tuboly Viktória
További közreműködők: Engelberth Dr. István
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:felsőfokú képzés
motiváció
munkaerőpiac
nyelvvizsga
szaknyelv
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53853

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53853
005 20240322125303.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Tuboly Viktória 
245 1 0 |a BGE-PSZK levelezős hallgatóinak nyelvtanulási attitűdje  |c Tuboly Viktória  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A szakdolgozatom témájaként a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karán tanuló levelező képzési formában tanuló hallgatók nyelvtanulási attitűdjének vizsgálatát választottam, különös tekintettel a külső társadalmi és gazdasági hatások okozta motivációváltozásokra, figyelembe véve a szociodemográfiai szempontokat is. A diploma megszerzéséhez ma már nem elvárása nyelvvizsga, miközben az utóbbi időben jelentős mértékben megemelkedtek a nyelvvizsga megszerzésének költségei, ami hatással lehet a hallgatók nyelvtanulási attitűdjére. Úgy vélem, hogy kutatásom segítheti a Kar oktatási tevékenységének az optimalizálását, fejlesztését a hallgatói igények, attitűdök felmérésével. Másrészt kiemelném, hogy a nyelvtudás napjainkban egyre fontosabb a munkaerőpiacon, amelynek az Egyetem is igyekszik stratégiája mentén egyre inkább megfelelni, ehhez alkalmazkodni. A kutatásom során kérdőívvel igyekeztem a témával kapcsolatos hallgatói attitűdöket felmérni. Előzetes feltevéseim szerint a külföldi – például a Nyugat-Európában élő, dolgozó vagy a határon túli magyarok – egyetemi hallgatók számára fontosabb a nyelvtudás és nyelvtanulás mint a magyarországi tanulóknak, mely hipotézis beigazolódott. További feltételezésem az volt, hogy a távmunkában, azaz teljes home officeban dolgozó hallgatók fontosabbnak találják és nagyobb mértékben használnak idegen nyelveket, mint azok, akik minden nap bejárnak a munkahelyükre. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy – feltevésem szerint – a döntően magyar tulajdonú, magyar anyanyelvű dolgozói populációval rendelkező cégeknél munkát vállaló hallgatók viszont sokkal kevésbé helyeznek hangsúlyt az idegen nyelvekre, hiszen a kollégák közti kommunikáció magyar nyelven zajlik. Amennyiben a magyarországi lakóhellyel rendelkező tanulókat vesszük figyelembe, azt feltételeztem, hogy a vidéki tanulók és a fővárosi hallgatók között nem lesz szignifikáns különbség a nyelvtanulással kapcsolatos hozzáállásban. Ezen hipotéziseim beigazolódtak. Az ezt követő hipotéziseim az egyetemi képzéssel voltak kapcsolatosak. Úgy vélem, hogy a tanulók megfelelőnek találják az egyetem által nyújtott szaknyelvi kurzusokat és nyitottak arra, hogy akár második idegen nyelven is tanulhassák a szakma rejtelmeit, ha arra lenne lehetőség - mely hipotézis beigazolódott. Hipotézisem, mely szerint a nyelvvizsga-amnesztia azt eredményezi a nyelvtanulási motivációban, hogy a kötelezően előírt tantárgyakon kívül a hallgatók nem fognak az amúgy rendkívül megdrágult nyelvvizsgák mellett dönteni majd, megdőlt, mertmég mindig jelentős a nyelvvizsgabizonyítvány megszerzésére irányuló kereslet az egyetemi könnyítés bevezetésének ellenére is.Összességében azt a következtetést is le lehet vonni, hogy a külföldről hallgató tanulókat negatív értelemben jóval jobban érinti a nyelvvizsgaár változása, mint az itthoni hallgatókat. 
695 |a felsőfokú képzés 
695 |a motiváció 
695 |a munkaerőpiac 
695 |a nyelvvizsga 
695 |a szaknyelv 
700 1 |a Engelberth Dr. István  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53853/1/Tuboly_Viktoria_TDK_UZ2YR0_vegleges.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53853/2/rezume_tuboly_viktoria_UZ2YR0.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53853/3/Dolgozat_biralati_lap_2023_Tuboly%20KDA.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53853/4/Dolgozat_biralati_lap_2023%20Tuboly%20Vikt%C3%B3ria.pdf  |z Dokumentum-elérés