Két fürdőváros és a data lake alapú elemzés lehetőségei

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tóbel Szonja
Other Authors: Szalók Dr. Csilla
Format: Thesis
Kulcsszavak:egészségturizmus
fürdőváros
gyógyfürdők
Gyula
Zalakaros
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53856
Description
Abstract:A magyar turizmus sikereit és eredményességét jelentős mértékben fürdővárosainak köszönheti, az első tíz helyen a legtöbb vendégéjszakával rendelkező desztináció mind víz alapú turizmussal rendelkezik. (NTAK, 2022) Zalakaros, bár a sorban az ötödik legtöbb vendégéjszaka számmal rendelkező város a teljesítménye figyelemre méltó. A 2230 lakosú település szinte egyetlen vonzerője a termál és gyógyvíz, eddigi sikerei a gyógyvízre alapulnak. (KSH, 2022) Gyula komplexebb turisztikai célpont, a Gyulai vár, a Várfürdő, az Almássy kastély és a 100 éves cukrászda is kiemelt vonzerőt jelent, perifériás elhelyezkedése ellenére 8. a fürdővárosok versenyében. A két település eltérő adottságait, jelenlegi piaci pozícióját figyelembe véve, a különböző teljesítmények között megbúvó ok-okozati összefüggéseket keresem. A szekunder kutatás során a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ és a Központi Statisztikai Hivatal adatbázisában található elsődleges forrásokból gyűjtött adatok képezték az elemzés alapját, primer kutatásként interjút folytattam a desztinációkat legjobban ismerő szakemberekkel. (Az adatokhoz való hozzáférés korlátai nehezítették a feltáró munkámat.) Zalakaros turisztikai mutatói bizonyítják, hogy a regionális elhelyezkedés, a minősített gyógyvíz és gyógyhely hosszútávon jelentős sikert eredményezhet a turizmusnak. Gyulán a termál és gyógyvíz egy alternatív lehetőség a turisztikai termékek kombinációjából kialakított komplex kínálatból. Ugyanakkor a gyógyturizmus és wellnessturizmus Gyula kiemelt termékeként időről-időre a legnagyobb fejlesztéseket vonzotta, ezzel felzárkóztatva a várost a legjelentősebb fürdővárosaink közé. Mindkét város meghatározó szereplője a régió turizmusának. Az alappillérek Zalakarosnál az egészség, addig Gyulánál a kutúra, az egészség és mozgás hármasa. A személyes interjúk a helyzetelemzésre alapozott stratégiai célok kontrollját és továbbfejlesztését segítik, Zalakarosnál központi célként a termékinnovációt kell egyértelműen előnyben részesíteni, míg Gyulán a minőségközpontú menedzsmentnek a további fejlesztését.