Közúti és vasúti árufuvarozás összehasonlítása a Rail Cargo Hunagria Zrt. példáján keresztül

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Balla Gréta Barbara
További közreműködők: Fenyvesi Dr. Éva
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:intermodális
kombinált fuvarozás
környezetbarát fuvarozás
logisztika
vasúti árufuvarozás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg53869
005 20240322125638.0
008 240322suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Balla Gréta Barbara 
245 1 0 |a Közúti és vasúti árufuvarozás összehasonlítása a Rail Cargo Hunagria Zrt. példáján keresztül  |c Balla Gréta Barbara  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a KÖZÚTI ÉS VASÚTI ÁRUFUVAROZÁS ÖSSZEHASONLÍTÁSA A RAIL CARGO HUNGARIA ZRT. PÉLDÁJÁN KERESZTÜL A globalizáció hatására az árufuvarozás, mint üzletág szerepe felértékelődött. A vasúti árufuvarozást a közúttal összehasonlítva, megállapíthatjuk, hogy általánosságban a vasút a közútnál lassabb, valamint a kötött pálya miatt rugalmatlanabb és drágább (Jerney, 2018). Részben emiatt, a vasút piaci részesedése a XXI. század elejére drámai mértékben lecsökkent. Annak érdekében, hogy a vasúti közlekedés újból életre keljen, az Európai Unióban olyan irányelveket dolgoztak ki, amelynek keretében 2007-ben a vasúti árufuvarozást teljes mértékben liberalizálták (Molnár, 2007). Kutatási célom, hogy a vasúti és a közúti fuvarozást összehasonlítva választ kapjak arra, növelhető-e a vasúti fuvarozás piaci részesedése a közúti közlekedés rovására, és ha igen, milyen eszközökkel érhető el. Kutatási célomat a következő kutatási kérdések mentén kívánom kifejteni: 1. Jelenleg milyen eszközök állnak a magyar nemzetgazdaság rendelkezésére a vasúti és közúti teherszállítás helyzetének javítására? 2. Hogyan alakul a piaci koncentráció mértéke a vasúti árufuvarozás piacán, és ennek alapján képes-e egy vállalat (RCH) a vasúti fuvarozás piaci részesedésének érdemi növelésére? 3. Hosszabb távon milyen esélye van a vasúti fuvarozásnak a közúttal szemben? (SWOT) 4. Milyen további eszközökkel lehetne a vasúti fuvarozást népszerűbbé tenni? Dolgozatomban a primer kutatás alapját a strukturált interjúk adták, melyeket a vasúti és közúti árufuvarozási szakma szakértőivel készítettem. Hét interjúalanyom közül három vasúti és négy közúti szereplőként vett részt a kutatásban. A kérdéseimet négy nagyobb részre lehet csoportosítani: külső hatótényezők, belső tényezők a cég tekintetében (RCH), intermodalitás és a zárógondolatok, javaslatok. A legfontosabb eredmények között kiemelendő, hogy mindegyik interjúalany hangsúlyozta az intermodális fuvarozás előnyeit és jövőbeli lehetőségeit, amihez az egyes fuvarozási módok összehangolására lenne szükség, mindegyik fuvarozási mód előnyeit kihasználva. Ezen felül vasúti fejlesztési javaslatokat fogalmaztak meg, többek között a pályák állapotának korszerűsítését, az intermodális forgalomhoz terminálok építését, korszerűsítés az eszközparkon belül, iparvágányok létesítését, az externális költségek internalizálását (a környezeti terhek csökkentéséhez, pl.: magasabb közúti díjak bevezetése), vágányzárak gondos tervezését stb. Mindannyian kiemelték, hogy állami támogatási rendszer és politika nélkül ez nem megvalósítható, így ennek szerepe kiemelt. 
695 |a intermodális 
695 |a kombinált fuvarozás 
695 |a környezetbarát fuvarozás 
695 |a logisztika 
695 |a vasúti árufuvarozás 
700 1 |a Fenyvesi Dr. Éva  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869/1/Balla_Gr%C3%A9ta_Barbara_KVIK.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869/2/nyilvanossa-tetel_kerelem.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869/3/Balla%20Gr%C3%A9ta_rez%C3%BCm%C3%A9.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869/4/Balla_Greta_Barbara_KVIK_KE.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/53869/5/Balla_Gr%C3%A9ta_KT.pdf  |z Dokumentum-elérés