A kompetenciamenedzsment és a képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | fejlődés képzés kompetencia motiváció továbbtanulás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/54133 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg54133 | ||
005 | 20240514080713.0 | ||
008 | 240514suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Kis-Tóth Réka | |
245 | 1 | 2 | |a A kompetenciamenedzsment és a képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében |c Kis-Tóth Réka |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a A képzés-fejlesztés témakörét rendkívül fontos vizsgálni közgazdaságtani szempontból, hiszen a vállalatok számára, legyen az kisvállalkozás vagy nagyvállalkozás, rendkívüli eredmények érhetők el, ha támogatják a képzéseket. Napjainkban már sok vállalat felismeri, hogy ez mennyire fontos, hogy a vállalat életében alapvető legyen a tudás gyarapítás lehetősége, a képzéseken való részvétel és a kompetenciák fejlesztése, mégis ez inkább a nagyvállalatokra jellemző. Bencsik 2008-as szakirodalma már említi, hogy egyelőre még kevés kisvállalkozás ismeri fel, hogy mennyire fontos a képzések integrálása a munkahelyi életbe. Ezt a kutatásom is alátámasztja. Sok nagyvállalat nem nyújt változatos képzési lehetőséget, de majdnem minden esetben nyújt legalább egy fajtát. A kutatási eredmények alapján csupán a nagyvállalatok 5%-a nem nyújt képzést, míg a kisvállalatok esetében 38% nem nyújt semmilyen képzést. A középvállalkozások már kezdik felismerni ennek a témának a fontosságát, azonban a válaszadók 18%-a, aki középvállalkozásnál dolgozik nem kap semmilyen fajta képzési lehetőséget. Úgy gondolom, hogy fontos lenne nem csak a nagyvállalatok számára, de a kisebb vállalatok számára is felismerni a képzések fontosságát. Az élethosszig tartó tanulás edukálása lehetne ennek a folyamatnak az első lépése, hiszen minél többen vannak tisztában ennek a jelentésével és pozitív hatásaival, annál többen lesznek hajlandóak képzéseken részt venni, nem csak kötelező képzéseken és vállalatok által biztosított képzéseken, de önerőből is. A képzések célja, ahogy a szakirodalomban is megjelenik(Dr. Gyökér et. al, 2010) az, hogy a munkavállalók felkészüljenek a jövőre, valamint a tudás gyarapítása, szakmai tudás hiányosságainak pótlása. A legtöbb vállalat szakmai továbbképzést biztosít alkalmazottai számára, illetve személyes kompetenciákat fejlesztő képzéseket. Mind a készségek fejlesztése, például kommunikáció vagy konfliktuskezelés és a szakmai tudás gyarapítása egy lényeges szempont a vállalat életében. A készségek fejlesztése segítheti a munkavállalót a munkahelyi elégedettségben, szakmai képzések pedig a munkájukban. Az élethosszig tartó tanulás jelentősége napjainkban felértékelődött, hiszen új technológiák, új módszerek jelennek meg, változnak az igények és a vállalat feladata, hogy ehhez alkalmazkodjon és a vállalat tagjait is alkalmazkodásra bírják. Akkor lesz sikeres mind egy vállalkozás, mind egy munkavállaló, ha ezt a szempontot előtérben tartja. A továbbtanulásnak és önmagunk képzésének hátterében többféle motiváció van. Ez személytől és élethelyzettől is függ. A legfőbb motivációs tényezők a biztos munkahely és a jövőbeni fizetés növelése, a kutatás eredménye alapján az Baby Boomer és X generáció számára a biztos munkahely, az Y és Z generáció számára a fizetés növelése motiválóbb. Egy vállalat hatékonyabban működik, ha rendelkezik kompetencia-modellel. A kompetencia-modell alapján sokkal nagyobb eséllyel vesznek fel a pozícióra alkalmas jelöltet, tehát ajánlott ennek az alkalmazása. A munkavállalói kompetenciák sokrétűek, a kutatás alapján a leglényegesebb az együttműködési képesség. Az eredmények alapján nem sok kompetenciában különböznek a generáció tagjai, mégis valamely kompetenciákban egy-egy generáció kiemelkedő. Érdemes munkatársainkra figyelmet fektetni, hiszen egymástól is sokat tanulhatunk. A képzés-fejlesztés és a kompetenciák fejlesztése szorosan összekapcsolódik és lényeges feladat, hogy ezzel magánszemélyként és szakmai szempontból is foglalkozzunk. A vállalatok számára kihívás a képzések megszervezése és lebonyolítása, illetve a munkavállalók motiválása is, azonban nem elhanyagolható szempont, hiszen ez segíti a vállalatok fejlődését. | |
695 | |a fejlődés | ||
695 | |a képzés | ||
695 | |a kompetencia | ||
695 | |a motiváció | ||
695 | |a továbbtanulás | ||
700 | 1 | |a Bögös Bence János |e ths | |
700 | 1 | |a Faragóné Lepp Katalin |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54133/1/Kis-T%C3%B3th_R%C3%A9ka_W89ESE.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54133/2/BA_O_Kis-T%C3%B3th_R%C3%A9ka.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54133/3/BA_B_Kis-T%C3%B3th_R%C3%A9ka.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54133/4/Kis%20-%20T%C3%B3th%20R%C3%A9ka_b%C3%ADr%C3%A1lat_GM_FLK.pdf |z Dokumentum-elérés |