A mesterséges intelligencia az egyetemi hallgatók tanulási szokásaira gyakorolt hatása
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | chatbotok felsőoktatás hallgatói eredmény mesterséges intelligencia tanulás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/54154 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg54154 | ||
005 | 20240514080741.0 | ||
008 | 240514suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Eckert Dóra | |
245 | 1 | 2 | |a A mesterséges intelligencia az egyetemi hallgatók tanulási szokásaira gyakorolt hatása |c Eckert Dóra |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Szakdolgozatom központi témájaként a mesterséges intelligencia felsőoktatásban betöltött szerepét dolgoztam fel. Kutatásom célja az volt, hogy kiderítsem, a mesterséges intelligencia milyen módon és mértékben befolyásolja a felsőoktatás minőségét, illetve a hallgatók teljesítményét. Jelenleg körben alkalmazott terület, beleértve többek között az egészségügyet, autóipart és hadiipart is. Bár az oktatásban még kezdetleges, az MI hatása már érezhető, és további fejlődésre számíthatunk ezen a területen. Az elmúlt időszakban az AI lenyűgöző mértékű fejlődése széles körben hatott az informatika területére. A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, Claude, Bard és Llama, meghatározó szerepet játszanak. Ezek a modellek speciális algoritmusokat alkalmaznak, melyek a szöveges írásban fejlődtek ki, javaslatokat téve a következő szavakra, mondatokra vagy részletekre az előzően látott vagy hasonló szövegek alapján. A ChatGPT az egyik legkiemelkedőbb és legszélesebb körben használt modell. A rendszer dinamikus szöveges beszélgetésekre készült. A felmérést végeztem, hogy megtudjam hogyan érinti a hallgatókat a mesterséges intelligencia használata tanulmányaik során. A felvetett kérdések közé tartozott a mesterséges intelligencia szoftverek gyakori használata, ennek hatása az átlagra és a tanulásra fordított időre. A hipotézisek között szerepeltek olyan felvetések, mint a férfiak által nagyobb arányú használtság, az AI szoftverek hatása az átlagos teljesítményre, és azoknak az egyetemistáknak a többsége, akik dolgoznak, a mesterséges intelligencia által felgyorsított tanulási módot választja. A felmérés szerint a diákok különböző gyakorisággal használják az AI szoftvereket számonkérések során. A válaszadók 80%-a úgy érzi, hogy az AI használatával rövidebb idő alatt tudja teljesíteni tanulási célokat. A ChatGPT a legismertebb AI alkalmazás a válaszadók között, mindössze 4 diák nem ismerte fel közülük. A hallgatók túlnyomó többsége dolgozik egyetem mellett, ami arra utal, hogy az AI eszközök segítenek időmegtakarításban és hatékonyabb tanulásban. A tavaszi és őszi félév átlagai alapján a hallgatók túlnyomó többsége magasabb teljesítményt ér el. Ezt a felmérést a ChatGPT-vel is kitöltöttem és a diákok legvalószínűbb válaszát adta meg. A mesterséges intelligencia forradalmat hozott az oktatásban. Az oktatók számára az AI-alapú tartalomgeneráló eszközök lehetővé teszik a személyre szabott tananyagok gyors létrehozását, automatizált osztályozást. A tanulók számára az AI elősegíti a személyre szabott tanulást, interaktív oktatási tartalmakat és virtuális oktatókat kínál, valamint kisegítő eszközökkel segíti a fogyatékossággal élő diákokat. A Covid hatására az online oktatás térnyerése kihívást jelentett a csalás megelőzésében, de a mesterséges intelligencia alapú szoftverek elterjedését felgyorsította. Bár a mesterséges intelligencia hatalmas lehetőségeket kínál a tanulási tapasztalatok és eredmények javítására, fontos, hogy kezeljék az ezzel járó kihívásokat is. A kutatás során vizsgáltam az AI alkalmazásának hatását a tanulási folyamatokra és az eredményekre. A felvetett hipotézisek közül többet megcáfoltak az adatok, például a nemi különbségeket feltételező hipotézist. Ugyanakkor az eredmények azt mutatták, hogy az AI használata pozitív hatást gyakorolt a hallgatók teljesítményére, különösen a tavaszi félévben. Emellett a dolgozó diákok nagy arányban alkalmazzák az AI-t, elsősorban a hatékony tanulás és az időmenedzsment céljából. A gondolkodásmódra gyakorolt hatásra vonatkozó hipotézis is részben igazolódott, mivel a válaszadók egy része negatív befolyást tapasztalt az AI használata kapcsán. A kutatás rávilágított arra, hogy az AI-t a diákok elterjedten használják mind a számonkérések, mind a beadandók elkészítése során. Emellett fontos hangsúlyozni az AI felelős és etikus használatának. | |
695 | |a chatbotok | ||
695 | |a felsőoktatás | ||
695 | |a hallgatói eredmény | ||
695 | |a mesterséges intelligencia | ||
695 | |a tanulás | ||
700 | 1 | |a Antal Gábor |e ths | |
700 | 1 | |a Kaderják Gyula |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54154/1/Eckert_D%C3%B3ra_VEOE6VV.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54154/2/BA_O_Eckert_D%C3%B3ra.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54154/3/BA_B_Eckert_D%C3%B3ra.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54154/4/Szakdolgozat_b%C3%ADr%C3%A1lat_Eckert_D%C3%B3ra_VEO6VV.pdf |z Dokumentum-elérés |