HRM tevékenység a hakni gazdaságban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Ignáth Petra
További közreműködők: Csillag Dr. Sára
Márton-File Zsófia
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:érdekképviselet
Gig Economy
Hakni gazdaság
munkaerőpiac
platformgazdaság
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/54311

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg54311
005 20240514081148.0
008 240514suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Ignáth Petra 
245 1 0 |a HRM tevékenység a hakni gazdaságban  |c Ignáth Petra  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A hakni gazdaság (gig economy) egy olyan gazdasági ág, amelyben a munkavállalók szerződéses formában, határozott idejű feladatokat végeznek, és a munkaszervezés online platformok segítségével zajlik. Magyarországon (is) egyre több és több ember dolgozik a haknigazdaságban: jelen dolgozatomban Magyarországon is jelen lévő ételfutár cégekre (Wolt és Foodora), és a nekik dolgozó ételfutárokra szeretnék koncentrálni. Emberi Erőforrás alapszakos hallgatóként arról szeretnék képet kapni, hogy milyen keretek között alkalmazzák ezeket a munkavállalókat, hogyan látják az itt dolgozók ennek a típusú munkának az előnyeit és hátrányait, és milyen érdekérvényesítési lehetőséggel rendelkeznek. A megkérdezett 7 futárral ismerősök által léptem kapcsolatba, kvalitatív módszertan segítségével kevert típusú interjúkat készítettem velük telefonon keresztül. Előre meghatároztam azokat a kérdéseket, melyekre a válaszok elengedhetetlenek voltak a dolgozatom szempontjából. Az interjúk során bizalmi légkört igyekeztem teremteni és arra ösztökélni a futárokat, hogy felszabadultan beszéljenek a tapasztalataikról. Több nyitott, előre be nem tervezett kérdés is elhangzott az interjúk során, több teret engedve a saját tapasztalat, érzések és vélemény kifejtésére. A futárok elvárásaiban leginkább a jó pénzkeresési lehetőség jelenik meg összepárosítva a rugalmas munkaidő ígéretével. Nagyobb részük mindkét cégnek bedolgozik, mellékállásban van jelen az életükben a futár tevékenység. Többségüknek az elsődleges prioritás, hogy kevés legyen az „üres járat” (munkával töltött aktív idő, mikor nem keresnek pénzt) és aznap minél több bevételre tegyenek szert. Az eredmények alapján elmondható, hogy a munkavállalói érdekképviseleti lehetőségek a szervezeten belül elméletben adottak, mind a Wolt/Foodora részéről. Emailben lehet jelezni a cég felé, ha egy probléma felmerül, ám sokszor ezekre a jelzésekre nincs reakció. A Foodoránál van még arra lehetőség, hogy egy hozzájuk besorolt „futárkapitány” -hoz mennek a kérdés/kéréseikkel, aki meghallgatja őket és próbál tenni az ügy érdekében. A saját érdekképviselet (agency) még megjelenhet a létrehozott közösségi oldalakon belüli csoportok felületein, ahol a futárok össze tudnak fogni egy közös cél érdekében, de a megkérdezett futárok nagy részének nincs már erre kapacitása, energiája. 
695 |a érdekképviselet 
695 |a Gig Economy 
695 |a Hakni gazdaság 
695 |a munkaerőpiac 
695 |a platformgazdaság 
700 1 |a Csillag Dr. Sára  |e ths 
700 1 |a Márton-File Zsófia  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54311/1/Ign%C3%A1th%20Petra_LCOBMA_.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54311/2/BA_O_%20Ign%C3%A1th%20Petra.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54311/3/szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_k%C3%BCls%C5%91%20konzulens%20r%C3%A9sz%C3%A9re.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/54311/4/szakdolgozat-biralat_EE%20Ign%C3%A1th%20Petra.pdf  |z Dokumentum-elérés