Mesterséges Intelligencia az oktatásban
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | 21. század digitális technológia felsőoktatás mesterséges intelligencia oktatástechnológia |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/54486 |
Kivonat: | A szakdolgozatban bemutatom a szakirodalom átfogó elemzésével a Mesterséges Intelligencia oktatásban betöltött szerepét a napjainkban. A dolgozat során először megvizsgálom mi a közös nevező pont az oktatás és a Mesterséges Intelligencia területében, majd ennek a vizsgálatát követően röviden bemutatom a jelenlegi oktatási rendszert, hogyan alakult ki és hogy mik a gyenge pontjai. Majd egy történelmi áttekintés következik a Mesterséges Intelligencia kapcsán, amiben megmutatom, hogy a Mesterséges Intelligencia gondolata már a számítástechnika hajnalán megszületett és foglalkoztatta az embereket. A történelem során folyamatosan megvoltak azok a törekvések, hogy ezt a folyamatosan fejlődő tudományterületet hogyan lehetne hatékonyan felhasználni a tanulási folyamtok felgyorsítására vagy könnyebbé tételére. A dolgozatban bemutatom a főbb területeit a Mesterséges Intelligenciának és hogy azokat miként használják fel az oktatásban napjainkban. Az egyik ilyen kiemelkedően hasznos terület az az iskolai vagy akár online kurzusok során a lemorzsolódás valószínűségének előrejelzése, aminek a legfontosabb eszköze a gépi tanulás. Ilyen fajta algoritmusokat használnak több helyen is világon középiskolákban és egyetemeken is. A BGE is folytatott egy ilyen felmérést, amiben különböző szempontok alapján bemutatták mekkora a hallgatók esélye a diploma megszerzésére. Továbbá szó van az Intelligens Oktatói rendszerekről működéséről is, amelyek nagy nyelvi modellek alapján működnek többek között és egy valós párbeszéd élményt is nyújthat a tanulóknak, akik közvetlen kérdéseket is tehetnek fel nekik az adott témával kapcsolatban, amire azonnali visszajelzést is tudnak kapni. Nem mehetünk el még a különböző mindenki által használható Chatbotok mellett sem, amelyek legnagyobb képviselője a ChatGPT. Bemutatom, hogyan lehet ezeket az eszközöket az oktatás során etikusan és konstruktívan használni. A dolgozat végén kitérek a tanárok helyzetére is a folyamatosan fejlődő digitális környezetben, illetve, hogy ezeket a technológiai újításokat miképpen kell kezelni és felhasználni |
---|