Szerepkonfliktusok hatása a kiégés folyamatára női pedagógusok körében

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kaluzsa Mónika
További közreműködők: Drahos Judit
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:identitás
kiégés
konfliktus
nők
pedagógusok
szerepkeresés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/55621
Leíró adatok
Kivonat:A pedagógia területén dolgozó nők stresszfaktora ez a nagyfokú felelősség, hiszen a tanulókkal való közös munka során a lelki folyamatok nem korlátozódnak csupán, legalább is optimális esetben nem, a tanítás-tanulás folyamatának idejére. Mintát nyújtanak a tanítványoknak, mentális támogatók szülőknek, szakmai és emberi segítői egymásnak is. Ha a munkájára valóban hivatásként néz, nehezebb lehet a megküzdés a mindennapokban, hiszen a tanulók nem becsukható dossziék, mindennapi megnyilvánulásaik hatással vannak a tanórákon kívüli időre. Akárcsak az életben megélt egyéb személyes szerepeknek is hatásai vannak a munkavégzés folyamatára. Nehezen elképzelhető az, hogyan tud egy mentális sérülésekkel rendelkező segítő mintát nyújtani a nevelés területén, ha önmaga is nehezen vagy rosszul küzd meg az őt ért kihívásokkal, krízisekkel. A pedagógusok megközelítőleg 80%-a nő. Célom, hogy felhívjam az egyéni felelősségre a figyelmet, hiszen egészségünk (fizikai és mentális is) megőrzése elsősorban egyéni érdek: hogyan lehetünk elég jó munkaerők, elég jó anyák, elég jó házastársak, úgy, hogy a saját mentális egészségünket megőrizzük. Mégsem tekinthető magánügynek a pedagógusok mentális egészsége: a nők női szerepeikhez kapcsolódó egészségmegőrzése szervezett segítségnyújtást igényel, amennyiben fontosnak tartjuk a jövő generációjának lelki egészségét. Mentálisan egészséges nő képes a hivatásában is egészséges mintát adni, segíteni a rá bízott gyerekeket, és pszichés jóllét kell ahhoz is, hogy a munkahelyi nehézségek lehető legkisebb mértékben legyenek befolyással magánéleti szerepeinkre. Az egészséges társadalom pedig egészséges, tudatosan működő egyénekből áll.