A fenntartható divat szerepe a fogyasztók döntéshozatalában

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sulok Rashid
Other Authors: Dr. Kriskó Edina
Sándor Dr. Zoltán
Format: Thesis
Kulcsszavak:divat
döntéshozatal
fenntartható fogyasztás
fogyasztói magatartás
környezetszennyezés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/56371
Description
Abstract:Az ökodivat, mint a fenntartható divat egyik ága, napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a környezettudatos és társadalmilag felelős életmód iránt elkötelezett fogyasztók körében. Az ökodivat nem csupán egy divatos trend, hanem egy olyan filozófia, amely összehangolja az ökológiai, etikai és társadalmi szempontokat a divatiparral.Érdeklődésem az ökodivat iránt nem csupán a divat iránti érdeklődésemből fakad, hanem annak felismeréséből is, hogy a fenntarthatóság és a környezettudatosság kérdései rendkívül fontosak és aktuálisak napjainkban.Témaválasztásomat a következő tényezők befolyásolták. Egyrészt, a divatipar óriási ökológiai lábnyommal rendelkezik, melynek következtében a környezeti károk és a társadalmi igazságtalanságok kérdése egyre inkább kiemelté válik. A gyors divat, az olcsó tömegtermelés és a gyakori ruhacsere nemcsak a környezetre, hanem az emberekre is jelentős hatással van. Másrészt, a fenntarthatóságra való áttérés számos új lehetőséget nyit meg a divatipar számára, újra értelmezve a tervezéstől a gyártásig terjedő folyamatokat.Ezen túlmenően, témaválasztásomban az is inspirált, hogy megérthessem és bemutathassam azt az összetett kapcsolatot, amely a divat és a környezet között létezik. Az ökológiai lábnyomunk csökkentése és a fenntarthatóbb életmód felé való elmozdulás az egyén szintjén történik, társadalmi szinten pedig hozzájárulhatunk a bolygónk egészségének megőrzéséhez és a jövő generációinak jólétéhez.Szakdolgozatomban részletesen elemeztem az ökodivat fogalmát, megvizsgáltam annak előnyeit és kihívásait, valamint bemutattam fenntartható divat gyakorlati megvalósításának lehetőségeit.Az eredményekből látszik, hogy nem igazán bír még marketing erővel sajnos az ökodivat Magyarországon, sokkal inkább érdekli a fogyasztókat a ruha külleme, divatossága és ára, de edukációval ez könnyen változtatható, hiszen a kutatásomban az is látszik, hogy a fogyasztóknak meg van a hajlandóságuk a tudatossá váláshoz, csak nincs meg a tudásuk, meg nem igazán tudják, hogy honnan induljanak. A kutatási eredmények alapján, megfelelő informálás után szerencsére ez könnyen megváltozhat. Minél előbb el kell kezdeni a fogyasztók tanítását a témában, hiszen a fogyasztóknak megvan a hajlandóságuk a fenntarthatóbb élet felé.