A magyarországi vasúti árufuvarozás helyzete az intermodalitás területén
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | árufuvarozás Európai Unió fenntarthatóság intermodális Magyarország vasút Zöld Megállapodás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/56430 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg56430 | ||
005 | 20240920084429.0 | ||
008 | 240920suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Hendzsel Sára Eszter | |
245 | 1 | 2 | |a A magyarországi vasúti árufuvarozás helyzete az intermodalitás területén |c Hendzsel Sára Eszter |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a A fenntarthatóság fogalma az utóbbi évtizedekben egyre inkább előtérbe került, kiemelkedő fontossággal bírva a környezeti és társadalmi felelősségvállalás kontextusában. A „Közös jövőnk” című Brundtland-jelentés (1987) meghatározása szerint a fenntarthatóság azt jelenti, hogy az emberiség jelen szükségleteit kielégítjük anélkül, hogy veszélyeztetnénk a jövő generációk lehetőségeit a környezet és a természeti erőforrások szempontjából. Az Európai Unió is ezt az irányvonalat követve fogalmazta meg közlekedéspolitikáját, hangsúlyozva az intermodalitás fontosságát a hatékony és környezetbarát közlekedés biztosítása érdekében. A közlekedés területén az intermodális árufuvarozás kiemelt szerepet kap a fenntarthatósági célok elérésében. A Zöld Megállapodás, angolul a Green Deal, ambiciózus célkitűzéseket fogalmaz meg a klímaváltozás elleni küzdelem és a fenntartható fejlődés terén. Az uniós tagországok elkötelezték magukat a klímasemlegesség elérésére 2050-ig és a közlekedés terén is számos intézkedést terveznek tenni annak érdekében, hogy csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását és növeljék a közlekedés környezetbarát megoldásainak arányát. A dolgozatom hipotézise az, hogy az intermodális árufuvarozás továbbra sem élvez a közúti szállítással egyenlő versenyfeltételeket Magyarországon és az Európai Unióban sem a rendszerezési és infrastrukturális akadályok, valamint a hiányzó támogatások miatt. Annak ellenére, hogy az intermodális fuvarozás kulcsfontosságú szerepet tölthetne be a zöld átállásban és számos lehetőséget kínál a fenntartható árufuvarozás előmozdítása érdekében. A jelen szakdolgozat célja és bemutatása, hogy hogyan befolyásolja a Zöld Megállapodás és a fenntarthatósági elvek Magyarországon az intermodális vasúti árufuvarozás helyzetét és fejlesztési lehetőségeit. A dolgozat elemezi az intermodális árufuvarozás múltbeli és jelenlegi helyzetét, figyelembe véve az európai szintű fenntarthatósági kezdeményezéseket és követelményeket. A dolgozatban eljut az olvasó egy folyamaton keresztül, amiben végig lehet kísérni az intermodális vasúti fuvarozást részben az Európai Uniós, de legfőképpen Magyarország szempontjából. A témát egészen távolról az Európai Uniós Zöld Megállapodás azon pontjaitól kezdem, amik összefüggenek a vasúti árufuvarozással, majd az intermodalitással, hogy azután pedig a magyarországi körülményeket vizsgálom. A dolgozat alatt a következő kutatási kérdésekre keresem a választ, egyrészről, hogy milyen intézkedésekre lenne szükség ahhoz, hogy Magyarországon növekedjen az intermodális vasúti árufuvarozás aránya, másrészről pedig, hogy hogyan illeszkedik ezekbe a célkitűzésekbe a Zöld Megállapodás által meghatározott fenntarthatósági célok. Kutatási módszerként az interjús és a kérdőíves eljárást is használom. Az interjúkban részt vevő alanyok szerint jelenleg hátrányban van a magyarországi vasúti árufuvarozás az intermodális logisztika terén, különösen a közúti fuvarozáshoz viszonyítva. Az infrastrukturális és támogatási hiányosságok, valamint a terminálok kapacitásának problémái nehezítik az intermodális fuvarozást. A szakértők egyértelmű uniós szabályozást és támogatást javasolnak az EU Zöld Megállapodás sikeréhez és az intermodális fuvarozás fejlesztéséhez. A kérdőív eredményei rámutatnak arra, hogy az intermodális vasúti árufuvarozás fejlesztése létfontosságú az árufuvarozás zöldebbé és fenntarthatóbbá tételében. Az infrastrukturális fejlesztések és az ösztönző rendszerek kiemelt fontosságot kell, hogy kapjanak a fejlesztési tervekben, valamint a megfelelő kommunikáció is létfontosságú a sikeres átálláshoz, ami az intermodalitás előnyeiről és lehetőségeiről szól. A szakdolgozat az Európai Unió zöld közlekedéspolitikájának és Magyarország intermodális vasúti árufuvarozásának összefüggéseit, kihívásait és fejlesztési lehetőségeit térképezi fel. Az eredmények alapján ajánlásokat fogalmaz majd meg a fenntarthatóbb és hatékonyabb árufuvarozás elősegítése érdekében. A megállapodás és az uniós tervek segíthetik az intermodális vasúti árufuvarozás modernizációját, de szükség van egy összehangolt, átlátható rendszerre és az uniós tagállamok együttműködésére a célkitűzések eléréséhez. Annak fejlesztése és népszerűsítése fontos lépés lehet az árufuvarozás zöldebbé és fenntarthatóbbá tételében a Zöld Megállapodás alapján. A koherens és átlátható rendszerek kialakítása mellett a tagállamok közötti szoros együttműködés és megfelelő finanszírozás elengedhetetlen a célkitűzések sikeres megvalósításához. | |
695 | |a árufuvarozás | ||
695 | |a Európai Unió | ||
695 | |a fenntarthatóság | ||
695 | |a intermodális | ||
695 | |a Magyarország | ||
695 | |a vasút | ||
695 | |a Zöld Megállapodás | ||
700 | 1 | |a Seprenyi Imre |e ths | |
700 | 1 | |a Tóth Dr. László |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/56430/1/SZAKDOLGOZAT_H9OB6W.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/56430/2/Hendzsel%20S%C3%A1ra%20szkdolgozat%20b%C3%ADr%C3%A1lat.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/56430/3/Hendzsel%20S%C3%A1ra.pdf |z Dokumentum-elérés |