A felnőtt korú lakosság pénzügyi tudatossága
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | digitális kultúra gazdaság oktatás pénzügy társadalom |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/57273 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg57273 | ||
005 | 20250312111514.0 | ||
008 | 250312suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Gordán Erzsébet | |
245 | 1 | 2 | |a A felnőtt korú lakosság pénzügyi tudatossága |c Gordán Erzsébet |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Szakdolgozatom célja, hogy megvizsgálja, miként adhatóak át az utódoknak az idősebb generációk által felhalmozott tapasztalatok, amely a pénzügyek tudatos kezelését eredményezi. A családon belüli pozitív minták és jó szokások nemcsak inspirációt adnak, hanem lehetőséget biztosítanak a következő generáció számára a pénzügyi ismeretek megszerzésére. A dolgozat első része azokat a kezdeményezéseket mutatja be, melyeket a 2008-as pénzügyi válság indított el. Az OECD nemzetközi szervezet 2016-ban hasonló felmérést kezdeményezett a felnőtt lakosság körében. Az érintett korosztály 18-79 évesek. Az első OECD által összeállított felmérés a pénzügyi tudatosságot vizsgálta, azon belül pedig három fő területet. Az első a pénzügyi ismeretek, a tudás, mely alapja a megfelelő pénzügyi tudatosságnak.A pénzügyi tudatosság második eleme a pénzügyi magatartás. A megfelelő ismertekkel rendelkező egyén helyesen dönt pénzügyeivel kapcsolatban. Tudatosan tervez, felügyeli a bevételei és kiadásai alakulását, ellenőrzi a vásárlásait. Hosszútávon gondolkodik, jövedelme egy részét rendszeresen megtakarítja arra az esetre, ha a gazdasági és pénzügyi környezete negatívan változik. A pénzügyi tudatosság harmadik eleme a pénzügyi attitűd, egy tudatos magatartás, új szemléletmód, amely meghatározza az egyén pénzügyi döntéseit. A második felmérést 2020-ban, a COVID-19 világjárvány idején végezték. Ajárványnak köszönhető a digitális kultúra fejlődésének robbanásszerű beindulása.A felmérési eredmények szerint a digitális technológiák terjedése jótékony hatással van a pénzügyi szokásokra, de jelentős különbségek mutatkoznak országok és társadalmi csoportok között. A digitális fejlődés mellett párhuzamosan megjelentek a digitális csalások. Az új kihívást immár a digitális pénzügyi tudatosság jelentette. A meglévő kompetenciák mellett erre a területre is kiemelt figyelmet kell fordítani. a célcsoportokat jól meg kell határozni ahhoz, hogy az oktatás továbbra is el tudjon érni a lakosság minden korosztályához és rétegéhez. A harmadik mérést 2023-ban végezték el. Ez a felmérés az előző kettőhöz képest új témakörökkel bővült, úgy mint a digitális pénzügyi tudatosság, a pénzügyi jólét fogalma és a fenntarthatóság, A dolgozat második része Magyarország pénzügyi tudatosságát járja körül. Bemutatom azokat a törekvéseket, kezdeményezéseket, melyek Magyarországon indultak. Milyen új útjai és mérhető eredményei vannak a pénzügyi ismeretek oktatásának. A dolgozat harmadik része kutatással és az ehhez kapcsolódó kérdőív kiértékelésével foglalkozik. A kutatásomban arra keresem a választ, hogy hogyan tudnak a nagyszülők félretenni a nyugdíjukból úgy, hogy az unokák részére ajándék pénzt is tudjanak adni? A generációs jellemvonásoknak köszönhetően ez a korosztály családi jó szokásokkal rendelkezik. A gazdasági válságok és politikai körülmények megtanították őket arra, hogy a keveset is be lehet osztani jól. Az elmúlt tizenöt év gazdasági válságainak tapasztalatai már most is megfigyelhetőek a fiatalabb generációk pénzügyi magatartásában. A válságok által kiváltott sokkok hatására átértékelődött a takarékosság, valamint a felesleges kiadások visszaszorítása. A felmérés kérdéseit három nagy csoportba soroltam.Az első csoportba tartozó kérdések a kérdőívet kitöltő személyek pénzügyi attitűdjét és a pénzhez való viszonyát vizsgálják.A következő csoportba azok a kérdések és válaszok tartoznak, melyek a pénzügyi tudatosság gyakorlati alkalmazására vonatkoznak. A harmadik csoportba tartozó kérdések arra vonatkoznak, hogy az egyének hajlandóak-e folyamatosan fejleszteni pénzügyi ismereteiket és digitális tudásukat, valamint keresik-e az az új lehetőségeket.A pénzügyi tudatosság megfelelő szintjének eléréséhez elengedhetetlen tehát a pénzügyi ismeretek megszerzése és a helyes pénzügyi magatartás elsajátítása, amelyhez nem szükséges feltétlenül a diplomás végzettség és a magas jövedelem. | |
695 | |a digitális kultúra | ||
695 | |a gazdaság | ||
695 | |a oktatás | ||
695 | |a pénzügy | ||
695 | |a társadalom | ||
700 | 1 | |a Deák Vivien |e ths | |
700 | 1 | |a Vallyon Dr. Andrea |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57273/1/A%20feln%C5%91ttkor%C3%BA%20lakoss%C3%A1g%20p%C3%A9nz%C3%BCgyi%20tudatoss%C3%A1ga.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57273/2/diplomadolgozat%20%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9se_Gord%C3%A1n%20Erzs%C3%A9bet_k%C3%BCls%C5%91%20b%C3%ADr%C3%A1l%C3%B3%20DV.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57273/3/Gord%C3%A1n%20Erzs%C3%A9bet%20%20belso-biralo-mesterkepzes.pdf |z Dokumentum-elérés |