AI megoldások alkalmazása, és AI influenszerek integrálása márkák marketingkommunikációs tevékenységébe

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Lukács Martina
További közreműködők: Papp Judit
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:digitalizáció
innováció
marketing
marketingkommunikáció
mesterséges intelligencia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57414
Leíró adatok
Kivonat:A digitalizáció és a mesterséges intelligencia térnyerése a modern társadalom és a gazdaság egyik legmeghatározóbb folyamata. Ezek az innovációk nem csupán technológiai változásokat hoznak, hanem alapvetően formálják át a munka világát, a fogyasztói szokásokat, és a mindennapi életünket. A digitalizáció reformer alakjai – például Gordon Moore, Alan Turing vagy Raymond Kurzweil – már korán felismerték a technológia fejlődésének jövőformáló szerepét, mely megalapozta a 21. századi gondolatmenetet. Azonban a mesterséges intelligencia (AI) és különösen a generatív AI alkalmazásai nemcsak az innováció előnyeit jelentik, hanem jelentős etikai és szabályozási kérdéseket is felvetnek. A szakdolgozat célja, hogy átfogó képet nyújtson a digitalizáció és a mesterséges intelligencia hatásairól, különösen azok integrációjáról az ügyfélkapcsolatokba és a vállalati marketingstratégiákba. A dolgozatban kitérek az Európai Unió és Magyarország digitalizációs stratégiáira, valamint a mesterséges intelligencia marketingben betöltött szerepére. Kiemelt figyelmet kap az AI-alapú influenszerek témája, amelyek új perspektívát nyújtanak a márkakommunikáció és az ügyfélkapcsolatok alakításában. A dolgozatomban megfogalmazott szakirodalom egyes elemei – amely a marketingről, ügyfél-elégedettségről és ügyfélhűségről szólnak – egy korábban megírt (2022) projektmunkámból idéztem, mely során a márkahűséget és ügyfél-elégedettséget elemeztem a telekommunikációs szektorban (Ügyfélelégedettség vizsgálata a Magyar Telekom Nyrt. lakossági ügyfél üzletágában). A kutatás gyakorlati vonatkozásai révén választ keresek arra, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakítja át a márkák marketingkommunikációját, az ügyfélélményt és a fogyasztói percepciókat. Ezen túlmenően elemzi az AI influenszerek (virtuális influenszerek) hazai és nemzetközi marketingkommunikációs felhasználását, illetve hatékonyságát. A dolgozatban kvalitatív módszertant alkalmaztam, mélyinterjúkkal és fókuszcsoportos kutatással vizsgáltam az AI marketingre és marketingkommunikációra gyakorolt hatását, és az AI influenszerek relevanciáját a magyar piacon, hogy azok miképp válhatnak a jövő marketingeszközeivé. A virtuális influenszerek térnyerése mostanra vitathatatlan. 2024-ig csak nemzetközi szinten volt az alkalmazása elterjedtebb, azonban idén számos magyar AI influenszer is megjelent. Az egyik legismertebb Aisa, az Aisa_megmondja Instagram platformról, a legnagyobb követőszámmal rendelkező pedig Bíró Ada, a Duna tévé műsorvezetője. Felmerül a kérdés, hogy vajon Magyarországon is találkozhatunk majd a virtuális térben a márkák kommunikációjában ilyen és hasonló személyekkel vagy a trend csak más országokban érvényesülne? Az egész dolgozatomat egy 2024 májusában megjelent cikk alapozta meg, s ez is adta az ötletet dolgozatom témájára vonatkozóan. A cikket négy marketingszakember írta és a Harvard Business Review-ban jelent meg Should Your Brand Hire a Virtual Influencer? címmel. Érdekelt, hogy egy AI személyiség bevezetése költséghatékonyságot eredményezne-e, illetve milyen egyéb hasznot realizálhat egy cég. Külön kérdés vajon az ügyfelekből és társadalomból milyen reakciót váltana ki. Az interjúkat a kutatási kérdéseim, és azok alkérdésein keresztül vezettem. A fókusz az alábbi négy kérdésre összpontosult: 1. Hogyan alkalmazzák a cégek az AI-t a marketingkommunikáció és az ügyfélélmény javítása érdekében? 2. Beépíthető a marketingstratégiába egy AI influenszer alkalmazása? 3. Mely iparágakban alkalmazhatóak az AI influenszerek? 4. Hogyan hatnak az ügyfelek percepciójára az AI influenszerek?