Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | elektromos tehergépkocsi elterjedés Hatótáv korlátozó tényezők szállítás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg57500 | ||
005 | 20250325112434.0 | ||
008 | 250325suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Rusvai Morgan Richárd | |
245 | 1 | 0 | |a Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését? |c Rusvai Morgan Richárd |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Az elektromos nehéz tehergépjárműveket milyen tényezők befolyásolják? Főbb szűk keresztmetszetek például a hatótáv. Kitekintés más alternatív hajtásláncokra, hol állnak a gyártók. Mit hozhat a jövő? A lényeg majd kiderül, de ezek mentén megy a dolgozat.A XX. század a dízelé volt, a XXI.-ben már leáldozott a dízelnek, de hogy mi lesz az uralkodó technológia, és milyen fejlesztések vezetnek először sikerre, még csak találgatni lehet. Tény, hogy az elektromos nehéz gépjárművek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szállítmányozás tortájából. Kérdés, hogy mekkora az a szelet, és lehet-e növelni? Napjainkban egyre fontosabb a zöld technológia, egyre nagyobb a figyelem, és mind a szállítmányozói, mind az ügyfél oldalon megjelenik egy egyre növekvő igény, hogy a környezetre kevésbé károsan éljük az életünket, keressük a zöld megoldásokat, dolgozzunk lokálisan zéró kibocsátású nehéz gépjárművekkelA hazai piacon úttörőnek számító Waberer’s korán felismerte az elektromos nehéz gépjárművekben rejlő lehetőséget, és azt a kihívást, amely az intermodális szállítást jellemzi. A cég vezetőivel és szakembereivel készített interjúk egyértelműen rámutatnak arra, hogy hosszútávon az elektromos hajtásláncé a jövő, de rövidtávon vannak még tényezők, melyek gátat szabnak a technológia szélesebb körben történő elterjedésének.Az intermodál egy ilyen kombinált típús, ami védi a környezetet.Az Intermodál részen a környezetet kevésbé terhelő megoldássokkal foglalkozunk például: a kombinált közút-vasút-komp fuvar. Míg egy közúti fuvar általában elindul a felrakóról és több ezer kilométert is megtesz akár közúton, jobban szennyezve a környezetét, míg meg nem érkezik a végpontjához a lerakóra. Addig az Intermodálon sokkal összetettebb a feladat. Mindenesetre gyakorlatom alatt igyekeztem az elektromos kamionoknak utánajárni. Nagyon fontos, a hatótáv és az akkumulátorok helyzete, fejlesztése. Az akkumulátorok, melyek közül leginkább a lítiumosak terjedtek el. Rengeteg kutatás foglalkozik azzal, hogy milyen alternatív, a környezetre kevésbé káros, vagy kisebb súlyú akkumulátort kellene használni, például lítium-vas-foszfát alapút.Az akkumulátor nagyon érdekes. Egyrészt fontos, hogy milyen energiasűrűségű, minél magasabb, annál jobb. Másrészt, befolyásolja a hatótávot, minél nagyobb a kapacitása tulajdonképpen annál nagyobb a hatótávja is. Szintén az akkumulátorhoz tartozik a terhelhetősége a járműnek. Mivel az akkumulátor nagyon nehéz, így lecsökken a teherbíró képessége, jogszabályi módosítás nélkül legalábbis.Lényeges az is, hogy milyen a szabályozási környezet. Kapnak rá extra kedvezményt?Milyen más technológiát tudunk kifejleszteni, az milyen hatással lehet az elektromos hajtáslánc elterjedéséhez.A kérdőívből és az interjúkból igyekszem minél jobb rálátást biztosítani a szűk keresztmetszetekre. A szakirodalom, amely főként újságcikkekből áll szintén ezt hivatott elmagyarázni.Kisgyerekkorom óta érdekelnek a nehéz tehergépjárművek, a rajongás mind a mai napig elkísér. Viszont érdekelt az is, hogy mi lesz a dízel hajtás kiváltója a jövőben, ez engem eléggé foglalkoztat.Mindezek után csak pár éve kezdtek el terjedni igazán. A Waberer's hazánk legnagyobb alkalmazója az elektromos nehéz tehergépjármű flottának. Az elsők között léptek be és azóta folyamatosan fejlesztették a flottát. Jelenleg 14 elektromos nehéz tehergépjármű és 11 LNG (ami egy másik alternatív hajtáslánc) van.Talán meglepő lehet hallani, hogy már 100 éve is használták, az első világháború alatt folytak vele a kísérletezések, Henry Ford is látott benne potenciált. Majdnem a dízellel együtt kezdték fejleszteni, aztán szakadás és csak majdnem 100 évvel később vették elő újra az elektromos nehéz tehergépjárműveket. Mégis egy dolog miatt nem tudott elterjedni, a töltőhálózati lefedettség miatt. | |
695 | |a elektromos tehergépkocsi | ||
695 | |a elterjedés | ||
695 | |a Hatótáv | ||
695 | |a korlátozó tényezők | ||
695 | |a szállítás | ||
700 | 1 | |a Bányai Dr. Kornél |e ths | |
700 | 1 | |a Sztranát István |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/1/Rusvai%20Morgan%20Rich%C3%A1rd%20GHFBLI%20Szakdolgozat%20Milyen%20t%C3%A9nyez%C5%91k%20befoly%C3%A1solj%C3%A1k%20az%20elektromos%20neh%C3%A9z%20teherg%C3%A9pj%C3%A1rm%C5%B1vek%20elterjed%C3%A9s%C3%A9t%3F.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/2/Rusvai%20Morgan%20GHFBLI%20Szakdolgozat%20Milyen%20t%C3%A9nyez%C5%91k%20befoly%C3%A1solj%C3%A1k%20az%20elektromos%20neh%C3%A9z%20teherg%C3%A9pj%C3%A1rm%C5%B1vek%20elterjed%C3%A9s%C3%A9t%20Waberers%20titkos%C3%ADt%C3%A1si%20k%C3%A9relem.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/3/Rusvai.Morgan.biralat.belso.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/4/RusvaiMorganRichard_biralat_SK.pdf |z Dokumentum-elérés |