Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Rusvai Morgan Richárd
További közreműködők: Bányai Dr. Kornél
Sztranát István
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:elektromos tehergépkocsi
elterjedés
Hatótáv
korlátozó tényezők
szállítás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg57500
005 20250325112434.0
008 250325suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Rusvai Morgan Richárd 
245 1 0 |a Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?  |c Rusvai Morgan Richárd  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Az elektromos nehéz tehergépjárműveket milyen tényezők befolyásolják? Főbb szűk keresztmetszetek például a hatótáv. Kitekintés más alternatív hajtásláncokra, hol állnak a gyártók. Mit hozhat a jövő? A lényeg majd kiderül, de ezek mentén megy a dolgozat.A XX. század a dízelé volt, a XXI.-ben már leáldozott a dízelnek, de hogy mi lesz az uralkodó technológia, és milyen fejlesztések vezetnek először sikerre, még csak találgatni lehet. Tény, hogy az elektromos nehéz gépjárművek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szállítmányozás tortájából. Kérdés, hogy mekkora az a szelet, és lehet-e növelni? Napjainkban egyre fontosabb a zöld technológia, egyre nagyobb a figyelem, és mind a szállítmányozói, mind az ügyfél oldalon megjelenik egy egyre növekvő igény, hogy a környezetre kevésbé károsan éljük az életünket, keressük a zöld megoldásokat, dolgozzunk lokálisan zéró kibocsátású nehéz gépjárművekkelA hazai piacon úttörőnek számító Waberer’s korán felismerte az elektromos nehéz gépjárművekben rejlő lehetőséget, és azt a kihívást, amely az intermodális szállítást jellemzi. A cég vezetőivel és szakembereivel készített interjúk egyértelműen rámutatnak arra, hogy hosszútávon az elektromos hajtásláncé a jövő, de rövidtávon vannak még tényezők, melyek gátat szabnak a technológia szélesebb körben történő elterjedésének.Az intermodál egy ilyen kombinált típús, ami védi a környezetet.Az Intermodál részen a környezetet kevésbé terhelő megoldássokkal foglalkozunk például: a kombinált közút-vasút-komp fuvar. Míg egy közúti fuvar általában elindul a felrakóról és több ezer kilométert is megtesz akár közúton, jobban szennyezve a környezetét, míg meg nem érkezik a végpontjához a lerakóra. Addig az Intermodálon sokkal összetettebb a feladat. Mindenesetre gyakorlatom alatt igyekeztem az elektromos kamionoknak utánajárni. Nagyon fontos, a hatótáv és az akkumulátorok helyzete, fejlesztése. Az akkumulátorok, melyek közül leginkább a lítiumosak terjedtek el. Rengeteg kutatás foglalkozik azzal, hogy milyen alternatív, a környezetre kevésbé káros, vagy kisebb súlyú akkumulátort kellene használni, például lítium-vas-foszfát alapút.Az akkumulátor nagyon érdekes. Egyrészt fontos, hogy milyen energiasűrűségű, minél magasabb, annál jobb. Másrészt, befolyásolja a hatótávot, minél nagyobb a kapacitása tulajdonképpen annál nagyobb a hatótávja is. Szintén az akkumulátorhoz tartozik a terhelhetősége a járműnek. Mivel az akkumulátor nagyon nehéz, így lecsökken a teherbíró képessége, jogszabályi módosítás nélkül legalábbis.Lényeges az is, hogy milyen a szabályozási környezet. Kapnak rá extra kedvezményt?Milyen más technológiát tudunk kifejleszteni, az milyen hatással lehet az elektromos hajtáslánc elterjedéséhez.A kérdőívből és az interjúkból igyekszem minél jobb rálátást biztosítani a szűk keresztmetszetekre. A szakirodalom, amely főként újságcikkekből áll szintén ezt hivatott elmagyarázni.Kisgyerekkorom óta érdekelnek a nehéz tehergépjárművek, a rajongás mind a mai napig elkísér. Viszont érdekelt az is, hogy mi lesz a dízel hajtás kiváltója a jövőben, ez engem eléggé foglalkoztat.Mindezek után csak pár éve kezdtek el terjedni igazán. A Waberer's hazánk legnagyobb alkalmazója az elektromos nehéz tehergépjármű flottának. Az elsők között léptek be és azóta folyamatosan fejlesztették a flottát. Jelenleg 14 elektromos nehéz tehergépjármű és 11 LNG (ami egy másik alternatív hajtáslánc) van.Talán meglepő lehet hallani, hogy már 100 éve is használták, az első világháború alatt folytak vele a kísérletezések, Henry Ford is látott benne potenciált. Majdnem a dízellel együtt kezdték fejleszteni, aztán szakadás és csak majdnem 100 évvel később vették elő újra az elektromos nehéz tehergépjárműveket. Mégis egy dolog miatt nem tudott elterjedni, a töltőhálózati lefedettség miatt. 
695 |a elektromos tehergépkocsi 
695 |a elterjedés 
695 |a Hatótáv 
695 |a korlátozó tényezők 
695 |a szállítás 
700 1 |a Bányai Dr. Kornél  |e ths 
700 1 |a Sztranát István  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/1/Rusvai%20Morgan%20Rich%C3%A1rd%20GHFBLI%20Szakdolgozat%20Milyen%20t%C3%A9nyez%C5%91k%20befoly%C3%A1solj%C3%A1k%20az%20elektromos%20neh%C3%A9z%20teherg%C3%A9pj%C3%A1rm%C5%B1vek%20elterjed%C3%A9s%C3%A9t%3F.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/2/Rusvai%20Morgan%20GHFBLI%20Szakdolgozat%20Milyen%20t%C3%A9nyez%C5%91k%20befoly%C3%A1solj%C3%A1k%20az%20elektromos%20neh%C3%A9z%20teherg%C3%A9pj%C3%A1rm%C5%B1vek%20elterjed%C3%A9s%C3%A9t%20Waberers%20titkos%C3%ADt%C3%A1si%20k%C3%A9relem.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/3/Rusvai.Morgan.biralat.belso.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57500/4/RusvaiMorganRichard_biralat_SK.pdf  |z Dokumentum-elérés