Pszichológiai stratégiák alkalmazása a márkakommunikációban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Deák Nikolett
Other Authors: Papp dr. Vanda
Format: Thesis
Kulcsszavak:kommunikáció
marketing
márka
pszichológia
stratégiák
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57629
Description
Abstract:Az internet megjelenésével (1989) teljesen felfordult az ember élete. A világháló nyilvánosságra hozása óta (1993) minden évben egyre csak növekszik az információk tömkelege, ami nagyban meghatározza létünket. A márkakommunikáció kulcsfontosságú szerepet tölt be a vállalatok és márkák sikeres pozicionálásában, és versenyképesség növelésében. A fogyasztóra zúduló információk hatalmas mennyisége miatt a márkáknak egyre nagyobb kihívást jelent a figyelemfelkeltés, illetve a zajból való kitűnés. Itt jön képbe a pszichológia tudománya, ami kiemelkedő fontossággal bír ebben az ágazatban is. Ez a pszichológiai szemlélet lehetővé teszi a fogyasztók mélyebb megértését, segítenek befolyásolni a fogyasztói döntéseket, vásárlói preferenciákat, amely hatékonyabb márkakommunikációhoz, a fogyasztók szemszögéből pedig tisztább márkaimázshoz vezet. A figyelemfelkeltésnek és a tömegből való kitűnésnek az egyik taktikája a félelemkeltés és a FOMO, azaz a fear of missing out érzelmének előhívása a fogyasztóban, de még sok más stratégiát is alkalmaznak. Ezeknek az alkalmazott stratégiáknak a hátulütője lehet, ha azok manipulatív módon kerülnek felhasználásra. A manipuláció az érzelmi vagy kognitív mechanizmusok célzott kihasználását jelenti annak érdekében, hogy befolyásolják az egyén gondolkodását, viselkedését vagy érzéseit. Az egyik fő kihívás ezen a területen az, hogy a fogyasztók nehezen tudnak különbséget tenni az átütő és manipulatív marketingkampányok, vagy taktikák között. Ez különösen problémás lehet az olyan sebezhető csoportok esetében, mint a gyermekek vagy az idősek, akik könnyebben befolyásolhatóak lehetnek a manipulatív módon alkalmazott pszichológiai stratégiák által.A dolgozat célja, hogy részletesen bemutassa a pszichológiai stratégiák alkalmazását, és annak hatásait a fogyasztói viselkedésre. Ezek nem csak az egyének döntési folyamatait befolyásolja, hanem hosszú távon a márkahűség kialakulására és fenntartására is hatással van. Ezzel a kutatással arra törekedtem, hogy mélyebb betekintést nyújtsak abba, hogyan alkalmazzák ezeket a stratégiákat különösen a digitális térben és milyen reakciókat váltanak ki a fogyasztókból, a Shein és a Temu platformok példáján keresztül.