Magyarországi zöld szállodák vizsgálata - Tapasztalatok és jövő

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hajnal Bernadett Szintia
Other Authors: Lontai-Szilágyi Zsuzsanna
Format: Thesis
Kulcsszavak:fenntarthatóság
környezetvédelem
Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége
Magyarország
minősítő rendszer
szállodaipar
szénlábnyom
zöld marketing
zöld szálloda
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57631
Description
Abstract:Szakdolgozatom végső címe „Magyarországi zöld szállodák vizsgálata – tapasztalatok és jövő” lett, mivel dolgozatom a magyarországi zöld szállodákra helyezte a legnagyobb hangsúlyt, azon belül pedig az MSZÉSZ által odaítélt környezetvédelmi pályázat díjra. A „tapasztalatok és jövő” kifejezés pedig a kutatási kérdéseimmel áll kapcsolatban, hiszen a vizsgálat során a zöld díjas szállodák tapasztalataira és jövőképére fordítottam a legnagyobb figyelmet. Témaválasztásom jelentősége, hogy már kiskorom óta érdeklődöm a fenntarthatóság, és a "zöld szemlélet" iránt, emellett szeretek új városokat, és szállodákat megismerni Magyarországon. Pár éve csináltam egy ún. országjáró túrát, ahol többnyire szállodákban éjszakáztam. Ekkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy egy szálloda hogyan tud hozzájárulni bolygónk védelméért, és milyen tevékenységeket lehet bevezetni környezetünk megóvása érdekében. A turizmus egy elég szennyező iparág, gondoljunk bele, hogy egy 300 szobás szállodának csúcsidőben milyen sok energiaköltsége lehet vendégeik és az ott dolgozó munkavállalók által, valamint arra is, hogy manapság hány ember utazik több ezer kilométert repülővel. Témaválasztásomat befolyásolta továbbá a tény, hogy kimondottan zöld szállodákról nem igen született szakdolgozat még. A témaválasztással célom az volt, hogy a gyakorlatban megismerhessek pár olyan szállodát, akik rendelkeznek a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége által hirdetett Zöld Szálloda díjjal, valamint akik emellett évek óta elkötelezettek a "zöld szemléletben", és olyan szolgáltatásokkal, és intézkedésekkel próbálják edukálni a vendégeiket, melyek a környezet felé irányulnak. A kutatásomat 4 darab Zöld Szálloda díjas szállodával készítettem az ország különböző pontjain, arra a fő kutatási kérdésekre a választ keresve, hogy: pontosan milyen céljai vannak a szállodáknak a zöld minősítés elnyerésével, mennyire fontos annak marketing és szemléletformáló ereje? Milyen hatása van a zöld minősítésnek az adott szállodák és vendégeik életére? Melyek a zöld minősítésnek köszönhető erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek? Milyen, a pályázatot érintő változtatások lennének szükségesek? A zöld minősítés elnyerése után mi az ahhoz vezető intézkedések és változtatások sorsa? Folytatják-e a megkezdett utat a zöld szállodák? Az eredményeim összességben nagyon pozitívnak bizonyul, hiszen az alany hoteljeim nagyon motiváltak a díjjal és a zöld szemléletű megoldásokkal kapcsolatban. Szállodáim már a díjra való jelentkezés előtt is rendelkeztek zöld intézkedésekkel, és elmondható, hogy a díjra marketing és imázs növelése miatt adták le jelentkezésüket. Szerencsére, egyre több üzleti és szabadidő célból utazó vendég között kezd tudatosulni a téma fontossága. Fontos megemlíteni, hogy az eredményeimből világossá vált, hogy a jövőt tekintve az összes alany szálloda tovább szeretné folytatni a környezet felé irányuló intézkedéseit, és további fejlesztéseket is terveznek. Javaslataim között szerepelt a munkavállalók tudatosságának fejlesztését célzó intézkedések, after stay QR kód, melyben a vendégek értékelhetnék a megfigyelt zöld szolgáltatásokat az ott tartózkodás alatt, az MSZÉSZ már 6 meglévő témájához írtam 1-1 új javaslatot, valamint a közlekedéssel és digitalizációval egészítettem azokat ki. Dióhéjban nagy örömömet leltem e téma megírásában, és remélem mindenkihez közelebb tudom hozni ezt a csodálatos témát, aki majd a szakdolgozatom elolvassa.