A különböző tényezők befolyása a fogyasztói magatartás alakulására

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bende Boglárka
Other Authors: Németh Dr. Patrícia
Format: Thesis
Kulcsszavak:Belső tényezők
fogyasztói magatartás
generációk
Külső tényezők
tényezők
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57695
Description
Abstract:A dolgozatom célja a fogyasztói magatartásra ható tényezők részletes vizsgálata, különösen apszichológiai, társadalmi és személyes tényezők szerepének feltárása, amelyek közvetlenülbefolyásolják a vásárlói döntéseket. A mai gyorsan változó piaci környezetben egyrefontosabbá válik, hogy a vállalatok mélyrehatóan megértsék célcsoportjuk viselkedését, hogyhatékonyabban és célzottabban szólítsák meg őket. A kutatás fő kérdései arra irányulnak,hogy milyen mértékben befolyásolják az érzékelés, figyelem, motiváció, érzelmek, attitűdök,tanulási folyamatok és a személyiség a fogyasztók döntéshozatali folyamatát, és hogy ezek atényezők milyen különbségeket mutatnak az életkor függvényében.A dolgozat empirikus kutatási módszertanra épít, amely kérdőívesfelmérés és szakmai interjú formájában valósul meg. A kutatás célcsoportját fiatal (19-28 éves)és középkorú (40-50 éves) fogyasztók alkotják, így lehetőség nyílik az életkori eltérésekalapos feltárására a vásárlói szokásokban és preferenciákban. A kérdőív kérdései kiterjednektöbbek között az árérzékenységre, a minőségi elvárásokra, a márkahűségre, a reklámokhatásaira, a vásárlói vélemények befolyásoló szerepére és a termékek vizuális megjelenésénekszerepére. Az interjúk során mélyebb betekintést kívánok nyerni az egyes fogyasztóicsoportok motivációinak és döntéshozatali szempontjainak megértésébe. Ezen tényezőkvizsgálata célzott betekintést nyújt abba, hogyan alakítják a különböző korosztályok vásárlóidöntéseit a pszichológiai és társadalmi szempontok.A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy az életkor szignifikánshatással van a fogyasztói preferenciákra és motivációkra. A fiatalabb korosztály esetében avizuális ingerek és a márkahűség jelentős mértékben alakítják a vásárlási döntéseket, míg azidősebb fogyasztók nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségre és a megbízhatóságra. Apszichológiai tényezők, mint az érzelmi reakciók és az egyéni személyiségvonások, eltérőmódon befolyásolják a két korcsoport fogyasztóit, ami fontos iránymutatást adhat a vállalatokmarketingstratégiájának kialakításában. A kutatás további eredményei rámutatnak arra, hogyaz életkori sajátosságok figyelembevétele növelheti a fogyasztói elégedettséget és lojalitást,valamint célzottabb marketingeszközöket eredményezhet a vállalatok számára.A dolgozat így hozzájárul a fogyasztói magatartás mélyebb megértéséhez, ami elősegítheti ahatékonyabb és célzottabb marketingkommunikáció kialakítását.