A közösségi színház mint a fenntartható fejlődés inkubátora

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Prelozsnik Zsófia
További közreműködők: Győri Dr. Zsuzsanna
Vági Eszter
Dokumentumtípus: TDK dolgozat
Kulcsszavak:Empowerment
közösségi színház
részvételi akciókutatás
színházi nevelés
társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg57922
005 20250923115639.0
008 250923suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Prelozsnik Zsófia 
245 1 2 |a A közösségi színház mint a fenntartható fejlődés inkubátora  |c Prelozsnik Zsófia  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Students_Scientific_Association_paper 
520 3 |a Az elmúlt években a színházak repertoárján egyre nagyobb számban jelennek meg olyan darabok, melyek különböző társadalmi problémákkal, nehézségekkel foglalkoznak, mint például a fiatalok útkeresése, generációs problémák, társadalmi beilleszkedés vagy akár a kirekesztettség. Két éve látok bele egyre inkább a Katona József Színház értékteremtő és közösségépítő programjaiba és eseményeibe, így eldöntöttem, hogy a TDK dolgozatom és később a szakdolgozatom megírásakor a színházi projektek társadalomra gyakorolt hatásait szeretném kutatni. A Katonában működő Behívó színházpedagógiai foglalkozásokat tartó csapatának tagjai egy nagyon szép és fontos projektet visznek immár négy éve – a Rákospalotai Leánynevelő és Javítóintézetbe járnak ki találkozni és alkotni a bent élő lányokkal, mely foglalkozásokhoz az intézet falain kívülről jövő nők és lányok, illetve a színház egyes színészei is csatlakoznak. A foglalkozások lényege, hogy elmossa a határokat roma és nem roma, fiatal és idősebb nők és lányok között, hogy színházi eszközök segítségével hidakat építsenek és felruházzák a lányokat az empowerment erejével. A résztvevők kapcsolódnak egymással és rengeteget tanulnak magukról és társaikról – mindezt játékos keretek között. Ennek a projektnek a vizsgálatához a fenntartható fejlődési célokat (SDG-k) kezdtem el átfogóan tanulmányozni – kiemelt figyelmet fordítva az egyenlőtlenségek csökkentésére, mely a 10. cél, valamint arra, hogy hogyan kapcsolódnak ezek a célok egymáshoz, milyen hatásaik vannak egymásra. A kutatás során a részvételi akciókutatás módszerét alkalmaztam – ami által nem csak mint megfigyelő, hanem mint résztvevő is jelen voltam a foglakozásokon –, annak érdekében, hogy a fő kutatási kérdésemre választ kapjak, mely a következő: Miben és hogyan mérhető a Behívó rákospalotai projektje, a Mégis szabadon… társadalmi hasznossága? Kutatásom során félig strukturált interjúkat készítettem a program vezetőivel, az intézetben élő és a kívülről érkező lányokkal/nőkkel, illetve a részt vevő színészekkel, hogy a lehető leginkább átfogó képet kapjak a projektről és annak a közösségre, illetve az egyénre gyakorolt hatásairól. Az interjúkból többek között kiderült, hogy a lányok kölcsönösen pozitívan hatottak egymásra: a bent élő lányok nyugodtabbak lettek, megtanultak jobban kommunikálni, a kintiek szókimondóbbak és őszintébbek lettek. Az otthon falai között lévő lányok a projekt során azt is megérezték, hogy figyelnek rájuk és számít, amit mondanak. 
695 |a Empowerment 
695 |a közösségi színház 
695 |a részvételi akciókutatás 
695 |a színházi nevelés 
695 |a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése 
700 1 |a Győri Dr. Zsuzsanna  |e ths 
700 1 |a Vági Eszter  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/1/Prelozsnik_Zs%C3%B3fia_PSZK.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/2/Prelozsnik_Zs%C3%B3fia_PSZK.zip  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/3/PrelozsnikZs%C3%B3fia_biralati_lap_2024.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/4/Dolgozat%20b%C3%ADr%C3%A1lati%20lap%202024.pdf  |z Dokumentum-elérés