Rozé borok címkéjén megjelenő energiajelölés szemkamerás vizsgálata és azok optimális árának meghatározása

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Lehóczki Zsolt
További közreműködők: Lenkovics Dr. Beatrix
Szakál Dr. Dorina
Dokumentumtípus: TDK dolgozat
Kulcsszavak:árképzés
csomagolás
energiajelölés
FoP
szemkamera
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg57986
005 20250923115756.0
008 250923suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Lehóczki Zsolt 
245 1 0 |a Rozé borok címkéjén megjelenő energiajelölés szemkamerás vizsgálata és azok optimális árának meghatározása  |c Lehóczki Zsolt  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Students_Scientific_Association_paper 
520 3 |a LEHÓCZKI ZSOLT Konzulens: 5. aktív félév Dr. Lenkovics Beatrix Turizmus és Vendéglátás főiskolai docens BGE KVIK BGE KVIK Szakál Dorina tudományos segédmunkatárs BGE KVIK ROZÉ BOROK CÍMKÉJÉN MEGJELENŐ ENERGIAJELÖLÉS SZEMKAMERÁS VIZSGÁLATA ÉS AZOK OPTIMÁLIS ÁRÁNAK MEGHATÁROZÁSA 2023. december 8-tól minden olyan, az Európai Unióban értékesített borra, amelyet nem az említett időpont előtt palackoztak és címkéztek fel, új címkézési követelmények vonatkoznak. A 2021/2117/EU rendelet alapján a fogyasztók jobb tájékoztatása érdekében a borok címkéjén szerepeltetni kell az adott termék összetevőit, allergiát és intoleranciát okozó anyagait, valamint az energia és tápértékre vonatkozó információkat. TDK dolgozatomban célom volt megállapítani, hogy a fogyasztók vizuális figyelmét melyik energiajelölési alternatíva kelti fel leginkább, azaz az energiatartalomra vonatkozó információt az elülső vagy hátsó címkén érdemes megjeleníteni, így megállapításra került az is, hogy melyik alternatívával lehet hozzásegíteni a fogyasztókat egy egészségesebb életmód eléréséhez. Arra a kérdésre, hogy a vásárlók mit néznek egy borosüveg címkéjén, egy szemkamerás vizsgálat alapján tudunk biztos választ mondani. A mérés során összesen 93 főt mértem le. A résztvevőket három csoportba osztottam: 31 résztvevő a kontroll csoportot képezi, akik olyan termékeket szemrevételeztek, melyeken az energiajelölés nem szerepelt; 31 fő esetében a termékek elülső, míg 31 fő esetében a hátsó címkén szerepelt az általam felragasztott energiatartalmat tartalmazó címke. A kutatás része egy árképzéses rész, amit a van Westendorp módszer alapján értékeltem ki. A módszer arra világít rá, hogy milyen áron érdemes az adott tételt értékesíteni. A van Wenstendorp módszer az árérzékenységet vizsgálja. Ezzel a módszerrel meghatározható, hogy az adott terméknek mi az az elfogadható ára, amin még megvásárolnák a fogyasztók. Mivel a rendelet új, ezért nem mérte még senki, így elsőként kaptam adatokat arról, hogy az energiatartalomra vonatkozó információ feltüntetésének melyik a legjobb módja, azaz az elülső, vagy hátsó címkén. Valamint, hogy a fogyasztók szemszögéből egyáltalán releváns-e ennek az információnak a feltüntetése, tehát befolyásolja-e a döntéshozatalt. Az elhelyezés módjának megállapításával pedig segítséget tud nyújtani a termelőknek a címketervezésre nézve. 
695 |a árképzés 
695 |a csomagolás 
695 |a energiajelölés 
695 |a FoP 
695 |a szemkamera 
700 1 |a Lenkovics Dr. Beatrix  |e ths 
700 1 |a Szakál Dr. Dorina  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986/1/Leh%C3%B3czki_Zsolt_KVIK%20.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986/2/Leh%C3%B3czki_Zsolt_Szerz%C5%91i%20hozz%C3%A1j%C3%A1rul%C3%A1s%20nyilatkozat%202024.zip  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986/3/Leh%C3%B3czki_Zsolt_KVIK.docx  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986/4/Lehoczki_Zsolt_KVIK_KE.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57986/5/Leh%C3%B3czki_Zsolt_KVIK_SK.pdf  |z Dokumentum-elérés